Aprendizaje-Servicio (ApS) como metodología para alcanzar los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS)/ Service-Learning (S-L) as a methodology to achieve the Sustainable Development Goals (SDG)

García Laso, Ana and Martín Sanchez, Domingo Alfonso and Costafreda Mustelier, Jorge Luis and Nuñez Varela, Elena and Rodríguez Rama, Juan Antonio (2019). Aprendizaje-Servicio (ApS) como metodología para alcanzar los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS)/ Service-Learning (S-L) as a methodology to achieve the Sustainable Development Goals (SDG). In: "Aprendizaje, Innovación y Cooperación como impulsores del cambio metodológico. Actas del V Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Cooperación. CINAIC 2019", 9-11 Octubre 2019, Madrid. pp. 441-446.

Description

Title: Aprendizaje-Servicio (ApS) como metodología para alcanzar los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS)/ Service-Learning (S-L) as a methodology to achieve the Sustainable Development Goals (SDG)
Author/s:
  • García Laso, Ana
  • Martín Sanchez, Domingo Alfonso
  • Costafreda Mustelier, Jorge Luis
  • Nuñez Varela, Elena
  • Rodríguez Rama, Juan Antonio
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: Aprendizaje, Innovación y Cooperación como impulsores del cambio metodológico. Actas del V Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Cooperación. CINAIC 2019
Event Dates: 9-11 Octubre 2019
Event Location: Madrid
Title of Book: Aprendizaje, Innovación y Cooperación como impulsores del cambio metodológico. Actas del V Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Cooperación. CINAIC 2019
Date: 2019
Subjects:
Freetext Keywords: Aprendizaje-Servicio(ApS); Objetivos de Desarrollo Sostenible(ODS); Ingeniería; Europa; España; UESEVI = Service-Learning(S-L); Sustainable Development Goals(SDG); Engineering; Europe; Spain; UESEVI
Faculty: E.T.S.I. de Minas y Energía (UPM)
Department: Ingeniería Geológica y Minera
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img] PDF - Users in campus UPM only - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (582kB)

Abstract

En este trabajo se propone la metodología del Aprendizaje-Servicio (ApS) como una herramienta adecuada para alcanzar los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) en el contexto educativo. De hecho, la naturaleza propia del ApS ya lleva intrínseca los ODS: 4. Educación de Calidad y 17. Alianzas para lograr los Objetivos. Desde la Unidad de Emprendimiento Social, Ética y Valores en la Ingeniería (UESEVI) se desarrollan 4 proyectos de ApS en los que hay implicados 7 de los 17 ODS. Se ha realizado un estudio comparativo entre el alcance conseguido de los ODS en España y en Europa, con el objetivo de analizar y medir estos proyectos, y en un futuro poder diseñar proyectos ajustados a aquellos ODS que haya que mejorar urgentemente. ----------ABSTRACT---------- In this paper, the Service-Learning (S-L) is proposed as an adequate methodology to achieve the Sustainable Development Goals (SDG) in the educational context. In fact, the very nature of S-L has two of the seventeen SDGs intrinsic: 4. Quality Education and 17. Partnerships for the Goals. The Unit of Social Entrepreneurship, Ethics and Values in Engineering (UESEVI, from its Spanish name), develop fourS-L projects in which 7 of the 17 SDGs are involved. A comparative study has been carried out between the achieved rate of the SDGs in Spain and in Europe, with the aim of analyzing and measuring these projects, and in the future, being able to design projects adjusted to those SDGs that need to be urgently improved.

More information

Item ID: 64541
DC Identifier: http://oa.upm.es/64541/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:64541
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 13 Oct 2020 06:44
Last Modified: 13 Oct 2020 06:44
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM