Centrificación y turismo. Impacto y transformación urbana de Madrid

Avedillo de Frutos, María (2020). Centrificación y turismo. Impacto y transformación urbana de Madrid. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S. Arquitectura (UPM).

Description

Title: Centrificación y turismo. Impacto y transformación urbana de Madrid
Author/s:
  • Avedillo de Frutos, María
Contributor/s:
  • Trachana, Angelique
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Fundamentos de la Arquitectura
Date: June 2020
Subjects:
Freetext Keywords: Gentrificación; Turistificación; Turismo; Imagen urbana; Identidad; Globalización; Gentrification; Touristification; Tourism; Cityscape; Identity; Globalization
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Ideación Gráfica Arquitectónica
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (8MB) | Preview

Abstract

En los últimos años, el turismo en las ciudades ha sido un sector cuyo crecimiento ha sido exponencial, gracias a la incorporación de nuevas rutas aéreas a los medios de transporte en plataformas digitales que facilitan la autogestión de los viajes turísticos. El sobredimensionamiento del sector turístico ha sometido la ciudad a regeneraciones del espacio público y su mercantilización más agresiva sin respetar el derecho a la ciudad. El paisaje urbano se ha transformado radicalmente para adaptarse a la amplia demanda turística con pérdida de la identidad y la autenticidad de las ciudades. El comercio local ha sido el más afectado por las tendencias del consumo globalizado. La desaparición de los comercios tradicionales, las rehabilitaciones de edificios del casco histórico para uso hotelero o comercial y las reformas de inmuebles residenciales para convertirlos en alojamientos turísticos (VUT) han sido los factores que más afectan los cambios en la fisionomía de la ciudad. La gestión del turismo masificado ha transformado profundamente el tejido residencial y los habitantes de los centros turísticos han sido forzados a abandonar sus barrios, mientras en ellos se extiende los alojamientos y los usos turísticos. En este trabajo se pretende desarrollar un análisis crítico de la explotación turística del centro de Madrid, desgranar los factores que más han influido y las políticas que han seguido los radicales cambios de la vida urbana cotidiana de la Almendra Central de Madrid. During the last few years, we have experience an exponential growth in the number of tourists visiting cities, thanks to the increasing number of areal routes available in digital platforms that allow users to manage their own trips. This overloaded demand in the tourism business required changes in public spaces as well as its most aggressive commercialisation without respecting the citizens rights. In order to adapt to that huge demand, the townscape has been radically transformed losing its identity and authenticity. Local business have been specially affected by the globalized consumer trends. The disappearance of small traditional shops is one of the main causes that is changing the physiognomy of a city, as well as renovations of historical buildings into hotels or commercial spaces and residential properties turned into tourists accommodations. The way that massive tourism is managed has deeply transformed residential structures, and the consequence is that city center inhabitants have been forced to abandon their original neighbourhoods, that are now destined for touristic use. On this dissertation, I’m willing to develop a critical analysis of the touristic exploitation of Madrid city centre, go into depth through the most influential factors and the policies taken as a consequence of the radical changes in urban live in Madrid’s central area.

More information

Item ID: 64652
DC Identifier: http://oa.upm.es/64652/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:64652
Deposited by: Biblioteca ETS Arquitectura
Deposited on: 15 Oct 2020 08:16
Last Modified: 15 Oct 2020 08:16
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM