Réplica, remake y reproducción: 3 formas de copia en arquitectura

Vázquez García, Martina (2020). Réplica, remake y reproducción: 3 formas de copia en arquitectura. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S. Arquitectura (UPM).

Description

Title: Réplica, remake y reproducción: 3 formas de copia en arquitectura
Author/s:
  • Vázquez García, Martina
Contributor/s:
  • García Fernández, Carlos
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Fundamentos de la Arquitectura
Date: June 2020
Subjects:
Freetext Keywords: Copia; Fácsimil; Versión; Revisión; Reproducción; Réplica; Duplicado; Plagio; Propiedad intelectual; Autoría; Original; Imitación; Copy-paste; Copy; Facsimile; Version; Revision; Reproduction; Replica Duplicate; Plagiarism; Intellectual property; Authorship; Original; Imitation; Copy-paste
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Proyectos Arquitectónicos
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (29MB) | Preview

Abstract

“Un artista copia, un genio roba”. Pablo Picasso no entiende al artista o al genio sin la apropiación de obras ya creadas. Esta definición se entiende como una manera de evitar comenzar de cero, de no empezar a “crear” con la página en blanco. Sin embargo, existen leyes para garantizar la propiedad intelectual, la cual se define como “conjunto de derechos que corresponden a los autores y a otros titulares (artistas, productores, organismos de radiodifusión, etc.) respecto de las obras y prestaciones fruto de su creación.” Si nos vamos a la definición de la rae de creación, que aparece en el diagrama de definiciones en la introducción, encontramos que se describe como “producir algo de la nada”. En la era posdigital en la que estamos cada vez más y más envueltos y en la que estamos expuestos de manera continuada a imágenes que construyen un imaginario colectivo creciente e imparable se me formula la siguiente pregunta, ¿es posible crear sin copiar? ¿Es la copia una herramienta válida en arquitectura? ¿Dónde está la línea entre inspiración y plagio? “Good Artists Copy; Great Artists Steal” Pablo Picasso does not understand the artist or the genius without the appropriation of already created works. This definition is understood as a way to avoid starting from scratch, not to start “creating” with a blank page. However, there are laws to guarantee intellectual property, which is defined as “a set of rights that correspond to the authors and other owners (artists, producers, broadcasting organizations, etc.) regarding the works and benefits resulting from their creation.“ If we go to the definition of the creation rae, which appears on the definition diagram in the introduction, we find that it is described as “producing something from nothing”. In the post-digital era in which we are increasingly involved and in which we are continually exposed to images that build a growing and unstoppable collective imaginary, the following question is asked: is it possible to create without copying? Is the copy a valid tool in architecture? Where is the line between inspiration and plagiarism?

More information

Item ID: 65102
DC Identifier: http://oa.upm.es/65102/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:65102
Deposited by: Biblioteca ETS Arquitectura
Deposited on: 29 Oct 2020 08:04
Last Modified: 29 Oct 2020 08:04
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM