Análisis organizativo de las paradojas de la evaluación de la calidad universitaria

Martín Rubio, Irene and Lozano Ruiz, José Antonio (2019). Análisis organizativo de las paradojas de la evaluación de la calidad universitaria. In: "XXVII Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas (CUIEET)", 17/06/2019-19/06/2019, Alcoy, Alicante, España. ISBN 978-84-09-02970-9. pp. 431-437.

Description

Title: Análisis organizativo de las paradojas de la evaluación de la calidad universitaria
Author/s:
  • Martín Rubio, Irene
  • Lozano Ruiz, José Antonio
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: XXVII Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas (CUIEET)
Event Dates: 17/06/2019-19/06/2019
Event Location: Alcoy, Alicante, España
Title of Book: XXVII Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas: libro de actas
Date: July 2019
ISBN: 978-84-09-02970-9
Subjects:
Freetext Keywords: (ENG)University quality; Paradox; Tensions; Audits (SPA)Calidad universitaria; Paradoja; Tensiones; Auditorías
Faculty: E.T.S.I. Diseño Industrial (UPM)
Department: Ingeniería de Organización, Administración de Empresas y Estadística
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (188kB) | Preview

Abstract

(ENG)Quality is defined from objective quantitative data and subjective interpretations. Adding the notion of a "paradox" in the audit means emphasizing the apparently inconceivable or contradictory idea that the integrated agents can change the university structures that provide their own confirmation as interlocutors in achieving objectives with great scarcity of resources. Our work encourages to understand tensions as a paradox that offers opportunities to improve performance with fewer resources and more quality through the integration of contradictory elements. Such complex thinking allows people (profesors, lecturers, resarchers and administrative staff) to draw distinctions between different elements that they will integrate to achieve greater efficiency and innovation. (SPA)La calidad está definida desde datos cuantitativos objetivos e interpretaciones subjetivas. Agregar la noción de una "paradoja" en la auditoría significa enfatizar la idea aparentemente inconcebible o contradictoria de que los agentes integrados pueden cambiar las estructuras universitarias que proporcionan su propia confirmación como interlocutores en el logro de objetivos con gran escasez de recursos. Nuestro trabajo fomenta la comprensión de las tensiones como una paradoja que ofrece oportunidades para mejorar el desempeño con menos recursos y más calidad a través de la integración de elementos contradictorios. Tal pensamiento complejo permite a las personas (PDI y PAS) establecer distinciones entre diferentes elementos que van a integrar para conseguir una mayor eficiencia e innovación.

More information

Item ID: 65201
DC Identifier: http://oa.upm.es/65201/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:65201
Official URL: https://www.27cuieet.es/
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 06 Nov 2020 07:30
Last Modified: 06 Nov 2020 08:04
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM