Citation
Martín Rubio, Irene and Lozano Ruiz, José Antonio
(2019).
Análisis organizativo de las paradojas de la evaluación de la calidad universitaria.
In: "XXVII Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas (CUIEET)", 17/06/2019-19/06/2019, Alcoy, Alicante, España. ISBN 978-84-09-02970-9. pp. 431-437.
Abstract
(ENG)Quality is defined from objective quantitative data and subjective interpretations. Adding the notion of a "paradox" in the audit means emphasizing the apparently inconceivable or contradictory idea that the integrated agents can change the university structures that provide their own confirmation as interlocutors in achieving objectives with great scarcity of resources. Our work encourages to understand tensions as a paradox that offers opportunities to improve performance with fewer resources and more quality through the integration of contradictory elements. Such complex thinking allows people (profesors, lecturers, resarchers and administrative staff) to draw distinctions between different elements that they will integrate to achieve greater efficiency and innovation. (SPA)La calidad está definida desde datos cuantitativos objetivos e interpretaciones subjetivas. Agregar la noción de una "paradoja" en la auditoría significa enfatizar la idea aparentemente inconcebible o contradictoria de que los agentes integrados pueden cambiar las estructuras universitarias que proporcionan su propia confirmación como interlocutores en el logro de objetivos con gran escasez de recursos. Nuestro trabajo fomenta la comprensión de las tensiones como una paradoja que ofrece oportunidades para mejorar el desempeño con menos recursos y más calidad a través de la integración de elementos contradictorios. Tal pensamiento complejo permite a las personas (PDI y PAS) establecer distinciones entre diferentes elementos que van a integrar para conseguir una mayor eficiencia e innovación.