App de ayuda a niños con discapacidad intelectual

Gómez Freitas, Thalita (2020). App de ayuda a niños con discapacidad intelectual. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S.I. de Sistemas Informáticos (UPM), Madrid.

Description

Title: App de ayuda a niños con discapacidad intelectual
Author/s:
  • Gómez Freitas, Thalita
Contributor/s:
  • Carreño Carreño, José Juan
  • Lías Quintero, Ana Isabel
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Ingeniería del Software
Date: 2020
Subjects:
Freetext Keywords: Personas con discapacidad; Herramientas educativas
Faculty: E.T.S.I. de Sistemas Informáticos (UPM)
Department: Matemática Aplicada a las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img] PDF - Users in campus UPM only - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB)

Abstract

El trabajo de fin de grado “App de ayuda a niños con discapacidad intelectual” consiste en una ampliación de la aplicación creada inicialmente por Ángel Martín Rodríguez, dirigida a alumnos de colegios de educación especial. En esta ampliación (cuarta versión de la aplicación) he sustituido la agenda de la versión anterior, siguiendo las directrices de las líneas de ampliación que dejaron indicadas en su trabajo de fin de grado los compañeros Óscar y Diego. Se trataba de añadir otra agenda diferente, la cual tuviera unas 6 o 7 imágenes distintas, situadas de manera horizontal y una flecha sobre la primera de ellas. Cada vez que el niño acabara una de las actividades de la secuencia, la flecha avanzaría a la siguiente imagen. Esta agenda le permitiría al usuario visualizar la secuencia de acciones o actividades que tiene que realizar. Es similar a las agendas visuales que utilizan los niños con autismo. El objetivo de este trabajo es mejorar la agenda que ya existía en la aplicación previamente, de manera que el alumno pueda ir registrando su progreso, y que tanto padres como profesores puedan seguir el avance del niño, de manera clara. Abstract: The final degree work called “App for helping students with intellectual incapacity” consists on an extension of the previous developed app by Ángel Martín Rodríguez (1), focused on students from special education schools. In this extension (forth version of the application), I have replaced the schedule of the previous version, following the guideline on the Óscar and Diego’s final degree work (2). It was about adding a new different agenda, which had 6 or 7 different pictures on the same line and also an arrow above the first of them. When the child finishes the arrow advances toward the next picture. This agenda would allow the user to view the sequence of actions that he has to perform. Is similar to visual agendas that children with autism use. The goal of this work is improving the previous agenda in the application, so the child would be able to register his progress, and parents and teachers could follow it clearly.

More information

Item ID: 65763
DC Identifier: http://oa.upm.es/65763/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:65763
Deposited by: Biblioteca Universitaria Campus Sur
Deposited on: 16 Dec 2020 14:56
Last Modified: 16 Dec 2020 14:56
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM