App de ayuda a niños con diversidad funcional

Lozano Iniesta, Juan Miguel (2020). App de ayuda a niños con diversidad funcional. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S.I. de Sistemas Informáticos (UPM), Madrid.

Description

Title: App de ayuda a niños con diversidad funcional
Author/s:
  • Lozano Iniesta, Juan Miguel
Contributor/s:
  • Carreño Carreño, José Juan
  • Lías Quintero, Ana Isabel
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Ingeniería de Computadores
Date: 2020
Subjects:
Freetext Keywords: Personas con discapacidad; Herramientas educativas
Faculty: E.T.S.I. de Sistemas Informáticos (UPM)
Department: Matemática Aplicada a las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img] PDF - Users in campus UPM only - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (3MB)

Abstract

El trabajo de fin de grado “App de ayuda a niños con diversidad funcional” es una ampliación, una nueva versión, sería la cuarta de la aplicación denominada en su última versión como TOCAR&JUGAR. Se trata de una app desarrollada para dispositivos Android, dada su implantación en el mercado, con una cuota aproximada del 86% y especialmente adaptada para tablets de 10” o 10.1” que tienen el tamaño adecuado para lograr una buena interacción con el dispositivo. Los criterios fundamentales de diseño son el “diseño para todos” y la accesibilidad universal sin barreras, ya que está dirigida a niños y niñas con diversidad funcional. En esta nueva versión se amplia el público objetivo, añadiendo actividades de iniciación al aprendizaje de la lengua de signos española (LSE), una actividad de reconocimiento de emociones básicas y otra para acercar la música a los niños y niñas con diversidad funcional sensorial. También se incluyen actividades enfocadas al aprendizaje de las denominadas “matemáticas de la vida” o “para la vida”. Como ejemplo de ello se trabajará con el uso del dinero en la realización de pequeñas compras cotidianas y un segundo ejemplo, trabajando con el tiempo, las horas y el reloj. Abstract: The end-of-grade project "App to help children with functional diversity" is an extension, a new version, it would be the fourth of the application called in its latest version as TOUCH & PLAY. It is an app developed for Android devices, given its implantation in the market, with an approximate share of 86% and specially adapted for 10 ”or 10.1” tablets that have the right size to achieve a good interaction with the device. The fundamental design criteria are “design for all” and universal accessibility without barriers, since it is aimed at boys and girls with functional diversity. In this new version the target audience is broadened, adding initiation activities to learning Spanish sign language (LSE), an activity for the recognition of basic emotions and another to bring music to children with sensory functional diversity. Activities focused on learning the so-called "mathematics of life" or "for life" are also included. As an example of this, we will work with the use of money in making small daily purchases and a second example, working with time, hours and the clock.

More information

Item ID: 65764
DC Identifier: http://oa.upm.es/65764/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:65764
Deposited by: Biblioteca Universitaria Campus Sur
Deposited on: 16 Dec 2020 15:12
Last Modified: 16 Dec 2020 15:12
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM