La evolución del sector infomediario en España y la reutilización de los datos en abierto

Márquez Pozo, Víctor (2020). La evolución del sector infomediario en España y la reutilización de los datos en abierto. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S. de Ingenieros Informáticos (UPM), Madrid, España.

Description

Title: La evolución del sector infomediario en España y la reutilización de los datos en abierto
Author/s:
  • Márquez Pozo, Víctor
Contributor/s:
  • Bobkina, Jelena
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Ingeniería Informática
Date: October 2020
Subjects:
Faculty: E.T.S. de Ingenieros Informáticos (UPM)
Department: Lingüistica Aplicada a la Ciencia y a la Tecnología
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (297kB) | Preview

Abstract

La idea y motivación para la realización de este trabajo, nace de la grave desinformación que existe hoy en día en lo referido al sector infomediario en España; cuyo término, ni siquiera aparece reflejado en el DRAE (Diccionario de la Real Academia Española). Me llama la atención que en plena era tecnológica, aún no se haya llegado a la conclusión de que hoy en día la información es poder, y que el manejo de datos es una herramienta que diferencia a las grandes empresas tecnológicas del resto. La finalidad de este trabajo es dar a conocer el sector infomediario, y cómo la inversión en este puede potenciar cualquier negocio y suponer una gran ventaja con respecto a sus competidores. Para ello me dispongo a arrojar luz sobre todas las dudas que puedan surgirle a cualquier persona en lo referido al sector, como pueden ser: ¿Es legal el uso de datos para aventajarnos a otras empresas? ¿Cómo ha surgido todo esto? ¿Hay empresas españolas que se dedican a ello? O la más importante, ¿tiene esto futuro?---ABSTRACT---The idea and motivation for carrying out this work arose from the serious misinformation that exists today in relation to the infomediary sector in Spain; whose term is not even reflected in the DRAE (Dictionary of the Royal Spanish Academy). It strikes me that in the middle of the technological era, the conclusion has not yet been reached that today information is power, and that data management is a tool that differentiates large technology companies from the rest. The purpose of this work is to publicize the infomediary sector, and how investing in it can boost any business and provide a great advantage over its competitors. For this I am about to shed light on all the doubts that may arise to anyone in relation to the sector, such as: Is the use of data to gain an advantage over other companies? How did all this come about? Are there Spanish companies that are dedicated to it? Or most importantly, does this have a future?

More information

Item ID: 66278
DC Identifier: http://oa.upm.es/66278/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:66278
Deposited by: Biblioteca Facultad de Informatica
Deposited on: 05 Mar 2021 10:47
Last Modified: 05 Mar 2021 10:47
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM