Citation
Girón Sierra, Francisco javiet
(2020).
“De ces cartes on verra surgir les lois de la distribution des styles d’Architecture.” Cartografiar la historia de la arquitectura en el siglo XIX (II): Viollet-le-Duc, August Choisy y la comparación y superposición de mapas temáticos como método.
"Bitacora Arquitectura"
(n. 42);
pp..
ISSN 2594-0856.
https://doi.org/10.22201/fa.14058901p.2019.42.72894.
Abstract
The history of architecture took shape, amalgamating very diverse methods and approaches throughout the 19th century. In its construction, drawing played a capital role, especially in taking charge of two vital dimensions: time and space. On the one hand, researchers had to implement graphic strategies to deal with the "time arrow"- such as extracting relevant elements from buildings, exposing them chronologically, and making their successive transformations visible. They needed to visualize the spatial distribution of the past architecture": make its cartography.
Thus, knowing its distribution, they could investigate why significant changes emerged in some places in preference to others, as well as the vehicles of their dissemination.
The history of these maps is yet to be made. The present article, which is published in two parts, highlights some of the debates, focusing on what has happened in France. In the first part, I will discuss Arcisse de Caumont's efforts to endow historical maps (cartes monumentales) with a passigraphic system -contemporary to other passigraphic proposals such as those of Maimieux and Humboldt- and their subsequent success. In the second part, I will examine the emergence of the superimposition of thematic maps as a method to establish the different incidence of various factors (geological, political, or commercial) in the two significant stages of medieval architecture. I will pay special attention to the contributions of Eugène Viollet-Le Duc and Auguste Choisy.
La historia de la arquitectura fue tomando forma, amalgamando métodos y enfoques muy diversos a lo largo del siglo XIX. En el proceso de su construcción, el dibujo jugó un papel capital, singularmente para hacerse cargo de dos dimensiones vitales: el tiempo y el espacio. Por un lado, los investigadores tuvieron que implementar estrategias gráficas para manejarse con “el tiempo histórico”–extraer de los edificios los elementos relevantes, exponerlos cronológicamente y hacer visibles sus transformaciones sucesivas–; por otro, necesitaban visualizar “el espacio histórico” –cartografiar la arquitectura del pasado de modo que, conocida su distribución, se pudiera indagar las causas de que cambios significativos surgieran en unos lugares con preferencia a otros, así como los vehículos de su diseminación–.
Está por hacer la historia de estos mapas. El presente artículo –que se publica en dos partes– se propone señalar algunos de sus debates, ciñéndose a lo ocurrido en Francia. En la primera parte trataré del empeño de Arcisse de Caumont por dotar a los mapas históricos (cartes monumentales) de un sistema pasigráfico –contemporáneo de otras propuestas pasigráficas como la de Maimieux y Humboldt– y su posterior fortuna. En la segunda parte examinaré la aparición de la superposición de mapas temáticos como método para establecer la diferente incidencia de diversos factores (geológicos políticos o comerciales) en las dos grandes etapas de la arquitectura medieval, para lo cual prestaré especial atención a las aportaciones de Eugène Viollet-Le Duc y Auguste Choisy.