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Velasco Gomez, Jesus ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5052-4844, Herrero Tejedor, Tomás Ramón
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4827-1403 and Prieto Morin, Juan Francisco
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7235-5295
(2014).
Metodología de diseño, observación y cálculo de redes geodésicas exteriores para túneles de gran longitud = Methedology for designing, observing and computing external geodetic networks of long lengths tunnels.
"Informes de la Construcción", v. 66
(n. 533);
pp..
ISSN 0020-0883.
https://doi.org/10.3989/ic.13.007.
Title: | Metodología de diseño, observación y cálculo de redes geodésicas exteriores para túneles de gran longitud = Methedology for designing, observing and computing external geodetic networks of long lengths tunnels |
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Author/s: |
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Item Type: | Article |
Título de Revista/Publicación: | Informes de la Construcción |
Date: | March 2014 |
ISSN: | 0020-0883 |
Volume: | 66 |
Subjects: | |
Freetext Keywords: | Palabras clave: Ferrocarriles; túneles; GNSS; geodesia; sistemas de referencia; redes geodésicas y topográficas. Keywords: Raiways; tunnels; GNSS; geodesy; reference systems; geodetic and land surveying networks. |
Faculty: | E.T.S.I. en Topografía, Geodesia y Cartografía (UPM) |
Department: | Ingeniería Topográfica y Cartografía |
UPM's Research Group: | GESyP Geovisualización, Espacios Singulares y Patrimonio |
Creative Commons Licenses: | Recognition - No derivative works - Non commercial |
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RESUMEN:
La realización de túneles de gran longitud para ferrocarriles ha adquirido un gran auge en los últimos años. En España se han abordado proyectos de estas características, no existiendo para su ejecución una metodología completa y contrastada de actuación. Las características geométricas, de observación y de trabajo en túneles hace que las metodologías que se aplican en otros proyectos de ingeniería no sean aplicables por las siguientes causas: separación de las redes exteriores e interiores de los túneles debido a la diferente naturaleza de los observables, geometría en el interior siempre desfavorable a los requerimientos de observación clásica, mala visibilidad dentro del túnel, aumento de errores conforme avanza la perforación, y movimientos propios del túnel durante su ejecución por la propia geodinámica activa. Los patrones de observación geodésica usados deben revisarse cuando se ejecutan túneles de gran longitud. Este trabajo establece una metodología para el diseño de redes exteriores.
ABSTRACT:
The realization of long railway tunnels has acquired a great interest in recent years. In Spain it is necessary to address projects of this nature, but ther is no corresponding methodological framework supporting them. The tunnel observational and working geometrical properties, make that former methodologies used may be unuseful in this case: the observation of the exterior and interior geodetical networks of the tunnel is different in nature. Conditions of visibility in the interior of the tunnels, regardless of the geometry, are not the most advantageous for observation due to the production system and the natural conditions of the tunnels. Errors increase as the drilling of the tunnel progresses, as it becomes problematical to perform continuous verifications along the itinerary itself. Moreover, inherent tunnel movements due to active geodynamics must also be considered. Therefore patterns for geodetic and topographic observations have to be reviewed when very long tunnels are constructed.
Item ID: | 23395 |
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DC Identifier: | https://oa.upm.es/23395/ |
OAI Identifier: | oai:oa.upm.es:23395 |
DOI: | 10.3989/ic.13.007 |
Official URL: | http://informesdelaconstruccion.revistas.csic.es/i... |
Deposited by: | Prof Juan Prieto Morin |
Deposited on: | 07 Apr 2014 06:27 |
Last Modified: | 21 Apr 2016 23:01 |