Los factores claves de la innovación tecnológica: claves de la competitividad empresarial

Hidalgo Nuchera, Antonio and Vizán Idoipe, Antonio and Torres, M. (2008). Los factores claves de la innovación tecnológica: claves de la competitividad empresarial. "Dirección y Organización." (n. 36); pp. 5-22. ISSN 1132-175X.

Description

Title: Los factores claves de la innovación tecnológica: claves de la competitividad empresarial
Author/s:
  • Hidalgo Nuchera, Antonio
  • Vizán Idoipe, Antonio
  • Torres, M.
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: Dirección y Organización.
Date: November 2008
ISSN: 1132-175X
Subjects:
Faculty: E.T.S.I. Industriales (UPM)
Department: Ingeniería de Organización, Administración de Empresas y Estadística
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

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Abstract

Actualmente la innovación tecnológica está impulsada por la investigación, por interacciones entre diferentes agentes y por el conocimiento científico-tecnológico, lo que pone de relieve que se trata de un proceso orientado a la resolución de problemas, que tiene su ocurrencia primaria en el mercado, que implica relaciones formales e informales entre diferentes agentes, además del intercambio de conocimiento tácito y explícito. Para abordar el análisis de esta influencia, en este trabajo se identifican los drivers o factores que caracterizan el proceso de innovación tecnológica y que pueden clasificarse en internos y externos.

Actually, technological innovation is propelled by the research, the interactions between different agents and the scientific and technological knowledge. It is a process oriented towards the resolution of problems that occurs primarily in the market, implies formal and informal relations between agents and the exchange of tacit and explicit knowledge.This paper analyses the drivers that characterize the technological innovation process.They can be classifies in internal and external. Internal drivers depend of the managers capacity to consolidate the quality and productivity dimensions (short-run), and the possibility to create technologies, competences and aptitudes that generate new products or services more quickly than the competitors (long-run). External drivers are associated to the activity sector of the firm, to its institutional context and to the economic policy that affects it.

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Item ID: 2402
DC Identifier: https://oa.upm.es/2402/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:2402
Official URL: http://www.cepade.es/ademas/revista.asp?numero=36
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 23 Feb 2010 09:59
Last Modified: 20 Apr 2016 12:06
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