Análisis de música grabada : baladas y scherzos de Chopin

Esteban Vicente, Ángel (2014). Análisis de música grabada : baladas y scherzos de Chopin. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.U.I.T. Telecomunicación (UPM), Madrid.

Description

Title: Análisis de música grabada : baladas y scherzos de Chopin
Author/s:
  • Esteban Vicente, Ángel
Contributor/s:
Item Type: Final Project
Date: 30 September 2014
Subjects:
Faculty: E.U.I.T. Telecomunicación (UPM)
Department: Ingeniería Audiovisual y Comunicaciones
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[thumbnail of PFC_angel_esteban_vicente.pdf]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (13MB) | Preview
[thumbnail of PFC_angel_esteban_vicente_ANEXOS.zip] Archive (ZIP) - Users in campus UPM only
Download (17MB)

Abstract

Análisis de múltiples grabaciones de las cuatro baladas y los cuatro scherzos de Chopin realizadas por diversos intérpretes.
El objetivo del proyecto será determinar las diferencias objetivas existentes entre las diferentes
ejecuciones y respecto a una partitura de referencia.
OBJETIVOS: Analizar las grabaciones realizadas de obras de Chopin atendiendo a criterios objetivos como el tempo y la dinámica.
MÉTODO Y FASES DEL TRABAJO: Se realizará un estudio diferencial para determinar las variaciones de parámetros objetivos existentes en las diferentes grabaciones respecto a una, que será tomada como referencia, mediante herramientas informáticas.
MEDIOS: Se utilizarán versiones digitalizadas de las grabaciones y la edición crítica de Jan Ekier (National Edition) de las partituras.
Para la realización del análisis se recurrirá al software SonicVisualiser desarrollado por el Centre for Digital Music (Queen Mary, University of London) en conjunto con los plugins destinados al análisis temporal y espectral disponibles.
Así mismo, serán utilizadas otras herramientas desarrolladas durante el Mazurka's Project realizado por el Research Centre for the History and Analysis of Recorded Music para facilitar la visualización de datos en el
presente documento.
OBJETIVE: To analyze several records from Chopin’s repertoire, according to objective criteria like tempi and dynamics evolution.
METHODOLOGY: A differential analysis is going to be made to determine how this criterion differs from every digitalized record to another one stabilized in advance as model. In order to do so, we’ll use software tools as well as auditions to get the best detail.
MEDIA: Digital editions of the recordings and the critical edition by Prof. Jan Ekier music scores have been used.
We’ve chosen the software tool SonicVisualiser developed by Centre for Digital Music (Queen Mary, University of London) in conjunction with some of the temporal and spectral plugins available for this platform as our main analysis tool.
We’ve also used some other tools developed by the Research Centre for the History and Analysis of Recorded Music to appropriately display some important information in the present document.

More information

Item ID: 33637
DC Identifier: https://oa.upm.es/33637/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:33637
Deposited by: Biblioteca Universitaria Campus Sur
Deposited on: 22 Jan 2015 07:26
Last Modified: 22 Jan 2015 07:28
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM