Abstract
ABSTRACT
Last decades have witnessed a shift in transport planning objectives from economic
efficiency towards strategic policy goals, such as cohesion or environmental issues,
intimately linked with the ‘sustainable transport’ paradigm. However, the treatment
of these strategic aspects is uneven and scarce among assessment methodologies.
The development of harmonized methodologies for the strategic assessment of
large scale transport infrastructure investments, such as transport infrastructure
Plans, is therefore a current challenge for the research community.
This doctoral thesis addresses this challenge by presenting a methodology for the
assessment of transport infrastructure Plans. The proposed methodology
constitutes a strategic approach, based on the utilisation of spatial impact analysis
tools supported by a Geographical Information System (GIS). The assessment
criteria, based on the ‘sustainable transport’ paradigm, are structured into
efficiency, cohesion and environmental criteria. The procedure selected for the
integration of the assessment criteria results follows a multicriteria analysis
approach.
The suggested methodology defines a comprehensive technical procedure for the
assessment of strategic effects of transport infrastructure Plans, which is believed
to constitute a useful, transparent and flexible planning tool both for planners and
decision-makers.
The validity of the methodology is tested with its application to a case study: the
Spanish Strategic Transport and Infrastructure Plan 2005-2020 (PEIT).
RESUMEN
En las últimas décadas se viene produciendo un cambio en los objetivos que dirigen
las labores de planificación de infraestructuras de transporte, desde la eficiencia
económica hacia objetivos de carácter más estratégico, como la cohesión o los
aspectos medioambientales. Sin embargo, no existe un consenso sobre la forma en
que se deben incluir estos aspectos estratégicos en las metodologías de evaluación
oficiales, sobre todo en las que se refieren a inversiones a gran escala, como es el
caso de los Planes de infraestructura de transporte.
Esta tesis doctoral avanza en esta línea de investigación mediante la propuesta de
una metodología para la evaluación de Planes de infraestructura de transporte. La
metodología propuesta sigue un enfoque estratégico, basado en la utilización de
herramientas de análisis territorial aplicadas sobre un soporte SIG (Sistema de
Información Geográfica). Los objetivos de evaluación, basados en el paradigma del
‘transporte sostenible’, se han estructurado en torno a criterios de eficiencia,
cohesión y medioambientales. Para su integración se ha seleccionado un método de
evaluación multicriterio.
La metodología propuesta define un procedimiento de evaluación que constituye
una herramienta útil en las labores de planificación de infraestructuras, permitiendo
la interacción entre planificadores como para decisores, así como un instrumento de
apoyo para la comunicación de resultados a la opinión pública, gracias a la cuidada
representación gráfica de resultados.
La validez de la metodología ha sido comprobada mediante su aplicación a un caso
de estudio: el Plan Estratégico de Infraestructuras y Transporte (PEIT) español.