Herramienta de partes de actividad

Cerro Téllez, José Miguel (2015). Herramienta de partes de actividad. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S.I. de Sistemas Informáticos (UPM), Madrid.

Description

Title: Herramienta de partes de actividad
Author/s:
  • Cerro Téllez, José Miguel
Contributor/s:
Item Type: Final Project
Date: June 2015
Subjects:
Faculty: E.T.S.I. de Sistemas Informáticos (UPM)
Department: Sistemas Informáticos
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[thumbnail of PFC_Jose_Miguel_Cerro_Tellez.pdf]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (13MB) | Preview
[thumbnail of PFC_Jose_Miguel_Cerro_Tellez_ANEXOS1.zip] Archive (ZIP)
Download (904kB)
[thumbnail of PFC_Jose_Miguel_Cerro_Tellez_ANEXOS2.zip] Archive (ZIP)
Download (6MB)

Abstract

Para entender el proyecto de una manera muy simplificada lo podríamos resumir de la siguiente forma:
Se trata de una aplicación que permite a los usuarios imputar las horas de las tareas que realizan de
una forma sencilla, y que los gestores de estos usuarios, mediante informes ejecutivos, puedan analizar
las dedicaciones y costes de los proyectos que éstos gestionan. Además se dispondrá de pantallas para
administrar todas las entidades que están implicadas en las imputaciones.

Las imputaciones se realizarán agrupándolas por el concepto “Parte”. Los Partes dividen los meses en
grupos de 10 días, así cada usuario tendrá que imputar las horas que realiza cada 10 días, enviando a
su supervisor el parte para que este pueda revisarlo y analizar los resultados de las imputaciones a
través de los informes.

Vamos a resumir las entidades que intervienen en la aplicación y sus relaciones de la siguiente forma:

- Los usuarios tendrán asignados una serie de cargos, los cuales definirán las posibles tareas que podrán realizar categorizadas en los conceptos Proceso y Subproceso. Un ejemplo de esta relación podría ser el cargo “Programador” podrá realizar tareas de tipo Proceso “Desarrollo” y tipos de Subproceso “Programación” y “Pruebas unitarias”
- También se asignarán a los usuarios los proyectos en los que trabajan. Estos proyectos pertenecerán a una unidad (se podría equiparar el concepto unidad por ejemplo a clientes,
departamentos, etc).

- También se podrán asignar a los usuarios las peticiones concretas de proyectos en los que intervienen. Una petición podría ser una incidencia detectada en un proyecto, una mejora concreta en un proyecto de mantenimiento, un soporte realizado para arreglar unos datos incorrectos, etc.

- A los usuarios se le asignarán unos costes que podrán ser distintos por periodos de tiempo con el fin de conocer el coste exacto de una hora realizada en la fecha en la que fue realizada.

- A los usuarios se les asignará un Perfil de usuario. Este perfil de usuario definirá los permisos sobre los módulos disponibles de la herramienta. Habrá un permiso por cada entidad, dividiéndolos en Alta, Baja, Modificación y Consulta. Además de estos permisos habrá permisos especiales sobre módulos que no se refieran al manteniendo de entidades pero que sí requieran de un permiso especial para poder ejecutarse como por ejemplo poder ejecutar los informes de costes, poder realizar y consultar partes de otros usuarios además de los propios del usuario, etc. Los perfiles serán dinámicos. Se podrán crear tantos perfiles como
se requieran, cada uno con los permisos que se le asignen.

- Los usuarios imputarán las horas que realizan categorizando por tarea los siguientes
conceptos: Proyecto, Petición (opcional), Proceso, Subproceso, Descripción de la tarea y horas invertidas en los días de la decena.

La aplicación permite poder adaptarse a las necesidades de diseño de la organización que la utilice y pueden crearse tantas instancias de la aplicación como se necesiten, compartiendo ono la base de datos entre varias de las instancias, sin necesidad de duplicar el código en el servidor, lo que facilita el mantenimiento de la aplicación cuando se añaden mejoras y se solucionan incidencias.
También facilita el poder vender licencias de uso de la aplicación a otras entidades teniendo una sola
versión de la aplicación en la nube, lo que hace muy bajo el coste de la venta de licencias aumentando
así los beneficios por venta.

ABSTRACT

To understand the project in a very simplified way we could summarize as follows:

Its an application that allows users to charge the hours of tasks that they realize in a easy way, and that the managers of these users, by executive reports, can analyze dedications and costs of projects that they manage. Furthermore screens will be available to manage all entities that are involved in the charge of hours.

The charge of hours will be grouped by the concept "Timesheet". The Timesheets divided the months in groups of 10 days, so each user will have to charge the hours every 10 days by sending his supervisor the thimesheet so that it can review it and analyze the results of the charges of hours by
reports.Let's summarize the entities involved in the application and their relationships as follows:

- Users will be assigned to one or more positions, which define the possible tasks that can perform categorized into concepts Process and Subprocess. An example of this relationship could be the position "Developer" may do tasks of process type "Development" and subprocess types "Programming" and "Unit Testing"

- Users will also be assigned to projects in which they work. These projects belongs to a unit (Some possible examples of unit could be customers, departments, ...).

- You can also assign users to specific requests for projects thar they are involved. A request
could be an issue detected in a project, a concrete improvement in a maintenance project, a support made to fix some incorrect data, ...
- Users will be assigned to one or more costs that may be different for periods of time in order to know the exact cost of an hour on the date on which it was made.

- Users will be assigned to a User Profile. This user profile define the available permissions on modules of tool. There will be a permission for each entity, dividing them into Insert, Delete, Modify and Read. In addition to these permissions will be special permissions on modules that are not related to maintaining entities but if require special permission to execute such as to execute the cost reports, to make and read Timesheets of others users in addition to themselve user, etc. The profiles will be dynamic. We can create many profiles as we required, each with the permissions that are assigned.

- Users charge the hours that they work categorizing per task the following: Project, Request (optional), Process, Subprocess, task description and the hours that they used in the ten days period.

The application allows to adapt to the needs of design of the organization that use the application and allows create many instances of the application as needed, yes or not sharing the database among multiple instances without duplicating the code on the server, which facilitates maintenance of the application when improvements are added and incidents are resolved. It also facilitates to sell licenses to use the application to other organizations having a single version of the application in the cloud, making it very low cost from the sale of licenses and increasing profits per sale.

More information

Item ID: 40198
DC Identifier: https://oa.upm.es/40198/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:40198
Deposited by: Biblioteca Universitaria Campus Sur
Deposited on: 05 May 2016 08:30
Last Modified: 18 Oct 2016 10:46
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM