Full text
Preview |
PDF
- Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview |
Pinilla Arbex, Javier (2017). Influence of intellectual impairment on basketball performance = Influencia de la discapacidad intelectual sobre el rendimiento en baloncesto. Thesis (Doctoral), Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (INEF) (UPM). https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.46382.
Title: | Influence of intellectual impairment on basketball performance = Influencia de la discapacidad intelectual sobre el rendimiento en baloncesto |
---|---|
Author/s: |
|
Contributor/s: |
|
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
Read date: | 2017 |
Subjects: | |
Faculty: | Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (INEF) (UPM) |
Department: | Salud y Rendimiento Humano |
Creative Commons Licenses: | Recognition - No derivative works - Non commercial |
Preview |
PDF
- Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview |
Throughout the present work, four studies aimed to answer from different perspectives the general research question: how intellectual impairment (II) influences basketball performance? The first study revealed that II-players played basketball in a different way than AB-players. II-teams played more ball possessions per game and the variables which best discriminated II and AB-teams were: 2-point unsuccessful shots, 3-point successful, 3-point unsuccessful, free-throws successful and fouls. In all playing positions, II-players presented more 2-point unsuccessful and lower shooting percentage in all kind of shots. The second study confirmed that II-players present significant limitations to recognize and order correctly a basketball game sequence. The time II and AB-players employed to carry out these process was the variable that best discriminated them. The third study indicated that II-players presented significant limitations to make decisions in basketball. In line with the previous study, also the variable “time” was the variable that best discriminated between II and AB-players. In the last study it was observed that II-players presented significant limitations to solve different basketball game situations in the field through a standardized test in which athletes were asked to solve situations from 1 on 1 to 2 on 2o. These studies confirmed that II influences negatively on basketball performance. These results can potentially contribute to develop II-basketball eligibility systems based on the limitations presented by the players to carry out the abilities assessed in the different studies. RESUMEN A través del presente trabajo, cuatro estudios trataron de responder desde diferentes perspectivas la pregunta general de investigación: ¿Cómo influye la discapacidad intelectual (DI) en el rendimiento en baloncesto? El primer estudio reveló que los jugadores-DI jugaban al baloncesto de manera diferente que los jugadores sin DI. Los equipos-DI jugaron más posesiones de balón por partido y las variables que más discriminaron los equipos con y sin DI fueron: lanzamientos de 2-puntos fallados, 3-puntos encestados, 3-puntos fallados, tiros libres encestados y faltas. En todas las posiciones de juego, los jugadores-DI fallaron más canastas de 2-puntos y presentaron peores porcentajes de tiro en todo tipo de lanzamiento. El segundo estudio confirmó que los jugadores-DI presentan limitaciones significativas para reconocer y ordenar correctamente una secuencia de juego. El tiempo que los jugadores con y sin DI emplearon para llevar a cabo este proceso fue la que más les discriminó. El tercer estudio indicó que los jugadores-DI presentan limitaciones significativas para tomar decisiones en baloncesto. En línea con el estudio anterior, la variable tiempo fue la que más discriminó a jugadores con y sin DI. En el último estudio se observó que los jugadores-DI presentaron limitaciones significativas para resolver una situación de juego en el campo a través de un test estandarizado en el que los deportistas tenían que resolver situaciones desde 1 contra 1 hasta 2 contra 2. Estos estudios confirmaron que la DI influye negativamente sobre el rendimiento en baloncesto. Estos resultados pueden contribuir potencialmente al desarrollo de sistemas de elegibilidad para baloncesto-DI basándose en las limitaciones presentadas por los jugadores para llevar a cabo las habilidades evaluadas en los diferentes estudios.
Item ID: | 46382 |
---|---|
DC Identifier: | https://oa.upm.es/46382/ |
OAI Identifier: | oai:oa.upm.es:46382 |
DOI: | 10.20868/UPM.thesis.46382 |
Deposited by: | Archivo Digital UPM 2 |
Deposited on: | 01 Jun 2017 10:12 |
Last Modified: | 01 Dec 2017 23:30 |