Influence of intellectual impairment on basketball performance = Influencia de la discapacidad intelectual sobre el rendimiento en baloncesto

Pinilla Arbex, Javier (2017). Influence of intellectual impairment on basketball performance = Influencia de la discapacidad intelectual sobre el rendimiento en baloncesto. Thesis (Doctoral), Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (INEF) (UPM). https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.46382.

Description

Title: Influence of intellectual impairment on basketball performance = Influencia de la discapacidad intelectual sobre el rendimiento en baloncesto
Author/s:
  • Pinilla Arbex, Javier
Contributor/s:
Item Type: Thesis (Doctoral)
Read date: 2017
Subjects:
Faculty: Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (INEF) (UPM)
Department: Salud y Rendimiento Humano
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[thumbnail of JAVIER_PINILLA_ARBEX.pdf]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview

Abstract

Throughout the present work, four studies aimed to answer from different perspectives the general research question: how intellectual impairment (II) influences basketball performance? The first study revealed that II-players played basketball in a different way than AB-players. II-teams played more ball possessions per game and the variables which best discriminated II and AB-teams were: 2-point unsuccessful shots, 3-point successful, 3-point unsuccessful, free-throws successful and fouls. In all playing positions, II-players presented more 2-point unsuccessful and lower shooting percentage in all kind of shots. The second study confirmed that II-players present significant limitations to recognize and order correctly a basketball game sequence. The time II and AB-players employed to carry out these process was the variable that best discriminated them. The third study indicated that II-players presented significant limitations to make decisions in basketball. In line with the previous study, also the variable “time” was the variable that best discriminated between II and AB-players. In the last study it was observed that II-players presented significant limitations to solve different basketball game situations in the field through a standardized test in which athletes were asked to solve situations from 1 on 1 to 2 on 2o. These studies confirmed that II influences negatively on basketball performance. These results can potentially contribute to develop II-basketball eligibility systems based on the limitations presented by the players to carry out the abilities assessed in the different studies. RESUMEN A través del presente trabajo, cuatro estudios trataron de responder desde diferentes perspectivas la pregunta general de investigación: ¿Cómo influye la discapacidad intelectual (DI) en el rendimiento en baloncesto? El primer estudio reveló que los jugadores-DI jugaban al baloncesto de manera diferente que los jugadores sin DI. Los equipos-DI jugaron más posesiones de balón por partido y las variables que más discriminaron los equipos con y sin DI fueron: lanzamientos de 2-puntos fallados, 3-puntos encestados, 3-puntos fallados, tiros libres encestados y faltas. En todas las posiciones de juego, los jugadores-DI fallaron más canastas de 2-puntos y presentaron peores porcentajes de tiro en todo tipo de lanzamiento. El segundo estudio confirmó que los jugadores-DI presentan limitaciones significativas para reconocer y ordenar correctamente una secuencia de juego. El tiempo que los jugadores con y sin DI emplearon para llevar a cabo este proceso fue la que más les discriminó. El tercer estudio indicó que los jugadores-DI presentan limitaciones significativas para tomar decisiones en baloncesto. En línea con el estudio anterior, la variable tiempo fue la que más discriminó a jugadores con y sin DI. En el último estudio se observó que los jugadores-DI presentaron limitaciones significativas para resolver una situación de juego en el campo a través de un test estandarizado en el que los deportistas tenían que resolver situaciones desde 1 contra 1 hasta 2 contra 2. Estos estudios confirmaron que la DI influye negativamente sobre el rendimiento en baloncesto. Estos resultados pueden contribuir potencialmente al desarrollo de sistemas de elegibilidad para baloncesto-DI basándose en las limitaciones presentadas por los jugadores para llevar a cabo las habilidades evaluadas en los diferentes estudios.

Funding Projects

Type
Code
Acronym
Leader
Title
Government of Spain
DEP2012-33649
Unspecified
Spanish Ministry of Economy and Competitiveness
Assessment tools development of sport intelligence: applications to international basketball eligibility systems for players with intellectual disability
Universidad Politécnica de Madrid
Unspecified
Unspecified
Unspecified
Centre for Inclusive Sport Studies (CEDI, INEF-UPM)
Universidad Politécnica de Madrid
Unspecified
Unspecified
Unspecified
Grants program for PhD candidates

More information

Item ID: 46382
DC Identifier: https://oa.upm.es/46382/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:46382
DOI: 10.20868/UPM.thesis.46382
Deposited by: Archivo Digital UPM 2
Deposited on: 01 Jun 2017 10:12
Last Modified: 01 Dec 2017 23:30
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM