Historia de los efectos especiales en el siglo XX

López de Andrés, Patricia (2017). Historia de los efectos especiales en el siglo XX. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S.I. de Sistemas Informáticos (UPM), Madrid.

Description

Title: Historia de los efectos especiales en el siglo XX
Author/s:
  • López de Andrés, Patricia
Contributor/s:
  • Leal Hernández, Antonio
Item Type: Final Project
Date: July 2017
Subjects:
Faculty: E.T.S.I. de Sistemas Informáticos (UPM)
Department: Sistemas Informáticos
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[thumbnail of TFC_PATRICIA_LOPEZ_DE_ANDRES.pdf]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (6MB) | Preview

Abstract

RESUMEN

Pocas veces nos hemos parado a pensar que es lo que había detrás de algunas escenas de nuestras películas favoritas, simplemente nos quedábamos boquiabiertos en las salas de cine o en nuestras casas, viendo como las cosas más sorprendentes pasaban ante nuestros ojos.
Ya desde los comienzos del cine, este nuevo medio se planteó como una fábrica de sueños, capaz de envolver al espectador en una nueva dimensión de la realidad, y de mostrarla como nunca antes se había visto. Partiendo de esta base, se empezaron a desarrollar diversas técnicas que permitirían crear esta magia con mayor efectividad. Inicialmente los llamaron trucos, pero más tarde recibieron el nombre de efectos especiales.
Los efectos especiales son el arte de convertir lo imposible en posible. Son un elemento común hoy en día en cine y televisión. Desde que George Méliès impresionase por primera vez al público parisino con unos efectos especiales cinemáticas en 1902, en estos más de 110 años de historia cinematográfica, nosotros, los espectadores, hemos vivido la vertiginosa evolución de esta fábrica de sueños. Desde trucos de cámara, animatrónica (animación electrónica) y maquillaje protésico, hasta las pantallas azules (bluescreen) y personajes completamente digitales.
A lo largo de todos estos años se han creado efectos cada vez más ingeniosos, más vistosos con la única finalidad de sorprender cada vez más al público.
En los primeros años bastaba solo con trucos de maquillaje o pequeños movimientos de cámara, pero con el transcurso del tiempo, estos parecían juegos de niños, entonces apareció el sonido y poco después el color y con ello un nuevo grupo de efectos visuales y sonoros: pinturas mattes, escenarios a escala,animaciones movimiento a movimiento…. Y aunque durante la segunda guerra mundial y los años posteriores se hicieron grandes avances en lo que a gráficos por computador se refiere, no fue hasta 1977 cuando unos visionarios decidieron empezar a tontear con las posibilidades que la informática podía aportar: Star Wars no se caracteriza por sus gráficos por ordenador, pero en ella ya podemos ver los primeros atisbos de sus posibilidades. Abyss, Parque Jurásico, El Señor de los Anillos, Avatar,… son ejemplos de hasta donde se han perfeccionado los equipos y el Software.

ABSTRACT

What is behind the best scenes of our favourite films? This is a question that we do not usually think about, because tipically we were so impressed in the cinemas or at home, staring at those wonderful things happening just in front of us.
From the early days, cinematography was conceived as a “dream factory" with the beautiful power to fascinate to the audience in a brand new dimension of reality and show it to the audience in a way never seen before.
Starting at that point, new techniques were developed allowing this magic to be created in a much more effective way. At the beginning these techniques were called “tricks”, but later on, they received the name of “Special Effects”
Special effects are the art of making possible the impossible.. Nowadays, these are a very common resource used in TV and cinema. Since George Méliès impressed the Parisian crowd in the “remote” 1902, during these 110 years of cinematographic history, we, the current audience – have experienced a vertiginous evolution of this “dream factory", including camera tricks, animatronics, prosthetic make-up, bluescreens and 100% digital characters.
The effects have increased its inventiveness to máximum levels, with the only goal of surprising the audience “a little bit” more every time.
In the early days, it was enough to use some make-up tricks or maybe small camera movements, however, as long as time passes, this resources we noticed as “child’s plays”.
Sound appeared then and a bit later, color made its entrance in the stage. A brand new set of visual and sound effects came into action: matte painting, scaled scenarios, movement by movement animations…
Although during World War II and later years lots of improvements in the field of computer science were achieved, the industry had to wait until 1977, when some visionaries decided to start playing with the possibilities offered by the computers.
Star Wars is not characterized by its computer-generated graphics, but it was the seed of the special effects. Abyss, Jurassic Park, The Lord of the Rings, Avatar, are examples of evolution, examples of where technology (both hardware and software) can lead us. The question at this time is: what will come next?

More information

Item ID: 48961
DC Identifier: https://oa.upm.es/48961/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:48961
Deposited by: Biblioteca Universitaria Campus Sur
Deposited on: 30 Dec 2017 09:09
Last Modified: 30 Dec 2017 09:36
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM