Full text
Preview |
PDF
- Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview |
Moreno Mechbal, Ismael (2018). Concursos de programación para la enseñanza de la programación. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S. de Ingenieros Informáticos (UPM), Madrid, España.
Title: | Concursos de programación para la enseñanza de la programación |
---|---|
Author/s: |
|
Contributor/s: |
|
Item Type: | Final Project |
Degree: | Grado en Matemáticas e Informática |
Date: | July 2018 |
Subjects: | |
Faculty: | E.T.S. de Ingenieros Informáticos (UPM) |
Department: | Lenguajes y Sistemas Informáticos e Ingeniería del Software |
Creative Commons Licenses: | Recognition - No derivative works - Non commercial |
Preview |
PDF
- Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview |
La idea principal detrás de este trabajo de fin de grado es la de hacer la programación más atractiva para los alumnos de nuevo ingreso en la universidad, en las clases de Programación I, intentando seleccionar una serie de problemas que salgan un poco de la tónica general que se imparten en la facultad, que resulten interesantes y desafiantes para el alumno. Para ello se ha desarrollado una aplicación de escritorio con soporte para varios sistemas operativos, que contiene una serie de problemas acordes al temario de la asignatura. Este programa tiene que realizar una labor de corrector que sea capaz de evaluar mediante una serie de pruebas si el código proporcionado por el usuario constituye una solución para el problema propuesto y en caso contrario, emitir una serie de respuestas que indiquen al/la alumno/a las pruebas a las que se ha visto sometido su código y cuales no ha sido capaz de superar. Intentando así que el/la alumno/a sepa localizar cuáles son los problemas de la solución que ha proporcionado.
---ABSTRACT---
The main idea behind this work is to make programming more attractive to undergraduate students in their first programming course, Programación I. Game-based learning, popularly known as gamification, has become useful technique used to motivate students in teaching contexts. Programming contests can be seen as one of such techniques as many students find very motivating to participate in this kind of contests. Moreover, many companies like Google or Tuenti in Spain organize programming contests with the goal of finding the best programmers. With this idea in mind, we have developed a desktop application which presents a series of problems taken from the programming contest “¡Acepta el reto!, and which are appropriate for students taking the Programación I course. Students can send their code to the application which will evaluate, using a series of tests, whether the proposed solution is a valid one or else, will show a series of answers that indicate to the student which tests his/her code has passed and in which one it has failed. In this way, we try to ensure that the student does not get stuck and knows how to locate the problems of the solution he/she has provided.
Item ID: | 52368 |
---|---|
DC Identifier: | https://oa.upm.es/52368/ |
OAI Identifier: | oai:oa.upm.es:52368 |
Deposited by: | Biblioteca Facultad de Informatica |
Deposited on: | 25 Sep 2018 10:13 |
Last Modified: | 30 Nov 2022 11:49 |