Full text
Preview |
PDF
- Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview |
Pastor Maciá, María Assumpta (2019). Transformaciones del entorno del Hospicio de San Fernando (Madrid). Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S. Arquitectura (UPM).
Title: | Transformaciones del entorno del Hospicio de San Fernando (Madrid) |
---|---|
Author/s: |
|
Contributor/s: |
|
Item Type: | Final Project |
Degree: | Grado en Fundamentos de la Arquitectura |
Date: | January 2019 |
Subjects: | |
Freetext Keywords: | Pedro de Ribera; Hospicio de San Fernando; Museo Municipal; Barroco madrileño; Conservación del patrimonio; Transformaciones urbanas; Municipal Museum; baroque of Madrid; Heritage Conservation; Urban Transformations |
Faculty: | E.T.S. Arquitectura (UPM) |
Department: | Ideación Gráfica Arquitectónica |
Creative Commons Licenses: | Recognition - No derivative works - Non commercial |
Preview |
PDF
- Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview |
Este trabajo se centra en la consideración del valor patrimonial del entorno
de los monumentos, analizando las transformaciones habidas en un contexto
representativo del Madrid histórico: el conjunto del Hospicio de San
Fernando.
Este edificio, cuya portada de Pedro de Ribera forma parte de la arquitectura
más expresiva del barroco madrileño, ha conocido (desde su construcción
en el siglo XVII hasta nuestros días) importantes vicisitudes en sus
escalas arquitectónica y urbana; en los primeros años del XX, tras un largo
periodo de deterioro, estuvo, incluso, a punto de ser demolido.
En la defensa por la conservación de este conjunto tomaron parte —y
ello es muy significativo en el caso del históricamente denostado barroco
madrileño— desde las instancias académicas hasta la opinión pública. En
1919 la fachada, la primera crujía y la capilla fueron declaradas monumento
arquitectónico-artístico, siendo entonces adquirido el conjunto por el
Ayuntamiento. Tras la realización en él de la «Exposición del Antiguo Madrid» (1926), se decidió proceder a un cambio de uso, como Museo Municipal
(hoy Museo de Historia de Madrid), que ha garantizado su conservación.
Desde entonces, el entorno del Hospicio, incluidos los nuevos jardines
—inicialmente llamados de Pablo Iglesias— ha sufrido diversas modificaciones.
En una primera etapa, en los años 20; y después de la Guerra Civil,
en los años 60, produciendo diferentes lecturas del monumento.
Este TFG, analizando y redibujando los distintos esquemas urbanos,
plantea la reflexión sobre los valores patrimoniales considerados en cada
momento y en qué medida las intervenciones habidas han sido o no coherentes
con ellos.
The aim of this study is to consider the heritage in a monument’s surrounding,
analyzing the transformations that took place in a representative context
of the historical Madrid: the ensemble of the Hospicio de San Fernando
(Hospice of San Fernando).
This building, whose façade is signed by Pedro de Ribera is part of the
most expressive baroque architecture in Madrid. The façade has known
(from its construction in the 17th century) significant vicissitudes in the architectural
and urban scales; during the fi rst years of the 20th century, after
a long period of deterioration, it was, in fact, close to being demolished.
Many stoop up in the defense for the conservation of this ensamble, from
academic organizations to public opinion -which was very considering how
vilified baroque traditionally is in Madrid-. In 1919, the façade, the first aisle
and the chapel were declared an architectural-artistic monument, being the
ensemble acquired by the City Council by that time. After the Hospice having
hold the «Exhibition of the Old Madrid» (1926), it was decided to change
the use of the ensemble to the Municipal Museum (today the Museum
of History if Madrid), which has granted its conservation to this day.
Since then, the surroundings of the Hospice, including the new gardens
-initially named the Gardens of Pablo Iglesias- have been modified several
times. Firstly, during the 1920s; and then, after the Spanish Civil War, during
the 1960s, causing different interpretations of the monument.
This Bachelor Thesis, with the analysis and the drawings of the different
urban schemes, lays out a reflection of the patrimonial values considered
in each period and in what extent the performed interventions have
been coherent or not.
Item ID: | 53869 |
---|---|
DC Identifier: | https://oa.upm.es/53869/ |
OAI Identifier: | oai:oa.upm.es:53869 |
Deposited by: | Biblioteca ETS Arquitectura |
Deposited on: | 05 Feb 2019 12:42 |
Last Modified: | 05 Feb 2019 12:42 |