Full text
Preview |
PDF
- Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (4MB) | Preview |
Orbea Martínez, Carlos (2019). Des-montaje: análisis del collage en las composiciones de archigram. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S. Arquitectura (UPM).
Title: | Des-montaje: análisis del collage en las composiciones de archigram |
---|---|
Author/s: |
|
Contributor/s: |
|
Item Type: | Final Project |
Degree: | Grado en Fundamentos de la Arquitectura |
Date: | January 2019 |
Subjects: | |
Freetext Keywords: | Collage, fotomontaje, fragmento, Archigram, disección, photomontage, fragment, dissection |
Faculty: | E.T.S. Arquitectura (UPM) |
Department: | Proyectos Arquitectónicos |
Creative Commons Licenses: | Recognition - No derivative works - Non commercial |
Preview |
PDF
- Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (4MB) | Preview |
El montaje o collage como técnica pictórica nacida en el periodo de vanguardias del siglo XX consiste en el recorte o extracción de su contexto primitivo de fragmentos heterogéneos para su posterior reorganización y pegado sobre una supercie para crear una composición final de carácter unitario con un nuevo significado. Esta herramienta, de enorme sencillez operativa pero capaz de transmitir un amplio conglomerado de ideas dotado de una intención concreta, se originó durante las corrientes artísticas del cubismo y el dadaísmo, extendiéndose a todas las artes. En el caso particular de la arquitectura, su gran importancia es evidente, debido a la capacidad de concentración e integración de conceptos que serían inentendibles de manera individual. Es por esto que este trabajo se centrará en el mundo conceptual del collage, más allá del mero recorte y pegado de elementos mudos. Se tratará de entender las voluntades que, a lo largo de la historia, han hecho de esta técnica una herramienta exitosa de pensamiento y creación, en especial en el campo de la arquitectura, así como su extensión y proliferación. The montage or collage as a pictorial technique born in the avant-garde period of the twentieth century, consists on cutting or extracting from its primitive context heterogeneous fragments for their subsequent reorganization and glued on a surface to create a final composition of unitary character with a new meaning. This tool, of enormous operational simplicity but able to transmit a broad conglomerate of ideas endowed with a specific intention, was originated during the artistic periods of Cubism and Dadaism, being extended to all the artistic fields. In the particular case of architecture, its great importance is evident, due to its capacity for concentration and integration of concepts that would be incomprehensible individually. This is why this work will be focused on the conceptual meaning of collage, beyond the mere operation of cutting and gluing mute elements. It will try to understand the wills that, throughout history, have made this technique a successful tool of creation, especially in the field of architecture, as well as its extension and proliferation.
Item ID: | 54508 |
---|---|
DC Identifier: | https://oa.upm.es/54508/ |
OAI Identifier: | oai:oa.upm.es:54508 |
Deposited by: | Biblioteca ETS Arquitectura |
Deposited on: | 03 Apr 2019 06:40 |
Last Modified: | 03 Apr 2019 06:40 |