Full text
Preview |
PDF
- Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB) | Preview |
Soriano Peláez, Federico and Gil Lopesino, Eva (2018). Investigación sobre El Modelo = Investigation on Model. In: "VI Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura", 22-23 noviembre, Zaragoza. ISBN 978-84-9880-722-6. pp. 27-37. https://doi.org/10.5821/jida.2018.5530.
Title: | Investigación sobre El Modelo = Investigation on Model |
---|---|
Author/s: |
|
Item Type: | Presentation at Congress or Conference (Article) |
Event Title: | VI Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura |
Event Dates: | 22-23 noviembre |
Event Location: | Zaragoza |
Title of Book: | JIDA'18 |
Date: | 2018 |
ISBN: | 978-84-9880-722-6 |
Subjects: | |
Freetext Keywords: | modelo; prototipo; cliente; negociación; colectivo = model; mock-up; client; negotiation; collective |
Faculty: | E.T.S. Arquitectura (UPM) |
Department: | Proyectos Arquitectónicos |
Creative Commons Licenses: | Recognition - No derivative works - Non commercial |
Preview |
PDF
- Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB) | Preview |
El proyecto Investigación sobre El Modelo es una experiencia docente que propone la actualización del trabajo en equipo en la asignatura de proyectos arquitectónicos. Con este fin, se superponen al curso una serie de ejes de acción: el modelo, el cliente, el prototipo y la negociación. Estas estrategias pedagógicas permiten acercar la condiciones que el estudiante encontrará en el mundo laboral y en un estudio de arquitectura contemporáneo, todo ello trabajando en un reto común. La experiencia, desarrollada por el grupo de innovación educativa de la ETSAM, Dispositivos Aglutinadores de Proyecto, responde a una realidad profesional multiespecializada, colaborativa y compleja, alejada de los modelos individualistas tradicionales. Para ello se entiende la Universidad como una entidad capaz de afectar a su contexto y a su disciplina, el aula como un entorno próximo donde amplificar el conocimiento entre pares, el grupo-clase como un colectivo de investigación análogo al estudio profesional, y el conjunto alumnoprofesor como un agente activo de aprendizaje. ----------ABSTRACT---------- Investigation on Model is a teaching experience that revisits and updates the teamwork format within the Design Studio courses. To this end, we implement a series of action items: the model, the client, the mock-up and the negotiation. These learning strategies allow to simulate the real conditions our students would find in the real world and in an architectural office nowadays, all of this working towards a common goal. The experience, developed by the Teaching Innovation Group from ETSAM, called “Agglutinative Design Devices”, deals with a reality characterized by multi-skilled professional work, collaboration and complexity, which is far away from traditional individual models. With this intention, the group understands the University as an entity able to affect its context and its discipline, the classroom as a close environment where knowledge between peers can be amplified, the students as a research group akin to a professional office and the ensemble student-Professor as a learning active agent.
Item ID: | 55141 |
---|---|
DC Identifier: | https://oa.upm.es/55141/ |
OAI Identifier: | oai:oa.upm.es:55141 |
DOI: | 10.5821/jida.2018.5530 |
Official URL: | https://revistes.upc.edu/index.php/JIDA/issue/view... |
Deposited by: | Memoria Investigacion |
Deposited on: | 12 Jun 2019 10:14 |
Last Modified: | 11 May 2020 08:44 |