GD en GD : Gramática Digital en Geometría Descriptiva = DG in DG : (Digital Grammar in Descriptive Geometry)

González Uriel, Ana ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8511-6720, García Ríos, Ismael ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3166-6166 and Gómez Sánchez, Mª Isabel (2019). GD en GD : Gramática Digital en Geometría Descriptiva = DG in DG : (Digital Grammar in Descriptive Geometry). "EGA Expresión Gráfica Arquitectónica", v. 24 (n. 35); pp. 130-139. ISSN 1133-6137. https://doi.org/10.4995/ega.2019.7853.

Description

Title: GD en GD : Gramática Digital en Geometría Descriptiva = DG in DG : (Digital Grammar in Descriptive Geometry)
Author/s:
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: EGA Expresión Gráfica Arquitectónica
Date: 2019
ISSN: 1133-6137
Volume: 24
Subjects:
Freetext Keywords: diseño paramétrico; geometría; programación visual; curvas; superficies = parametric design; geometry; visual programming; curves; surfaces
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Ideación Gráfica Arquitectónica
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[thumbnail of INVE_MEM_2019_302197.pdf]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview

Abstract

Actualmente, en el área EGA está extensamente asentada la integración de programas informáticos de dibujo en la docencia de Geometría Descriptiva, o Geometría y Dibujo. En este contexto, se plantea la introducción de aplicaciones de programación visual que permiten incidir en los procesos de generación y trazado de curvas y superficies y en las relaciones entre elementos geométricos. Se exploran las posibilidades que brindan estas aplicaciones respecto a los contenidos propios del currículo de la materia. Se ofrece una serie de ejemplos que los autores han desarrollado, y se reflexiona sobre los problemas y ventajas encontrados tras analizar los resultados de su inclusión en un curso ordinario. ----------ABSTRACT---------- Nowadays the inclusion of CAD software is well-established in Geometry teaching within the field of Architectural Graphic Expression. In this environment, we suggest the introduction of visual programming software tools which would allow us to focus on the logical relationship between geometric elements and on the generation processes of curves and surfaces. The aim is to explore the link between the possibilities offered by these tools and the curriculum contents. We present some examples developed as complementary materials to significant topics usually covered in a Geometry course and we discuss some advantages and difficulties found after students test them during an ordinary course.

More information

Item ID: 55347
DC Identifier: https://oa.upm.es/55347/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:55347
DOI: 10.4995/ega.2019.7853
Official URL: https://polipapers.upv.es/index.php/EGA/article/vi...
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 19 Jun 2019 09:55
Last Modified: 19 Jun 2019 09:55
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM