Full text
Preview |
PDF
- Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (789kB) | Preview |
Mirón Torres, Ricardo (2019). Design and evaluation of usability elements and user experience enhancements of a gamified system for Computer Science learning. Thesis (Master thesis), E.T.S. de Ingenieros Informáticos (UPM).
Title: | Design and evaluation of usability elements and user experience enhancements of a gamified system for Computer Science learning |
---|---|
Author/s: |
|
Contributor/s: |
|
Item Type: | Thesis (Master thesis) |
Masters title: | Software y Sistemas |
Date: | July 2019 |
Subjects: | |
Faculty: | E.T.S. de Ingenieros Informáticos (UPM) |
Department: | Lenguajes y Sistemas Informáticos e Ingeniería del Software |
Creative Commons Licenses: | Recognition - No derivative works - Non commercial |
Preview |
PDF
- Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (789kB) | Preview |
El uso de la tecnología en entornos educativos es cada vez más relevante, especialmente para carreras como la informática, que dependen en gran medida de las herramientas y técnicas de autoaprendizaje. La gamificación ha cobrado especial interés a medida que más cursos en línea y plataformas de aprendizaje en línea utilizan este enfoque para lograr la participación del usuario y en general, una experiencia más agradable. También es un campo de investigación atractivo para evaluar en qué entornos pueden mejorar realmente la experiencia del usuario de una aplicación. La primera parte de este estudio presenta una revisión detallada del estado de la gamificación y la experiencia del usuario en la educación, los beneficios que presenta en el proceso de aprendizaje, los aspectos de usabilidad de la misma y cómo evaluar sus implementaciones. Además, se realiza una evaluación de una plataforma web actualmente implementada que usa gamificación, encontrando sus fallas y posibles áreas de mejora con respecto a la usabilidad. Los hallazgos de esta parte sirven como base para la solución de diseño de propuestas que intenta mejorar la interacción de los usuarios con el sistema para continuar logrando motivación, participación y disfrute en el proceso de aprendizaje de los cursos de informática. Los resultados de la solución propuesta se compararon con las heurísticas de usabilidad, lo que muestra una mejora en la usabilidad de la interfaz de usuario y la experiencia general del usuario.---ABSTRACT---The use of technology in educational environments is increasingly relevant, especially for careers like computer science, that heavily rely on self-learning tools and techniques. Gamification has become of particular interest as more online courses and e-learning platforms use this approach to gain user engagement, and overall a more enjoyable experience. It also is an attractive field of research to evaluate in which environments they can actually enhance the user experience of an application. The first part of this study presents a detailed review of the state of gamification and user experience in education, the benefits it presents in the learning process, the usability aspects of it and how to evaluate its implementations. Further, an evaluation of a currently implemented web-based platform using gamification is performed, finding its flaws and possible areas of improvement regarding usability. The findings from this part serves as a foundation for proposal design solution which attempts to enhance the interaction of the users with the system in order to continue to achieve motivation, engagement, and enjoyment in the learning process of computer science courses. The results of the proposed solution were compared against usability heuristics, showing an improvement in the user interface usability and overall user experience.
Item ID: | 55922 |
---|---|
DC Identifier: | https://oa.upm.es/55922/ |
OAI Identifier: | oai:oa.upm.es:55922 |
Deposited by: | Biblioteca Facultad de Informatica |
Deposited on: | 08 Aug 2019 05:24 |
Last Modified: | 08 Aug 2019 05:24 |