Educación emocional en Matemáticas

López-Serrano Oliver, Yolanda (2019). Educación emocional en Matemáticas. Thesis (Master thesis), Instituto de Ciencias de la Educación.

Description

Title: Educación emocional en Matemáticas
Author/s:
  • López-Serrano Oliver, Yolanda
Contributor/s:
Item Type: Thesis (Master thesis)
Masters title: Formación del Profesorado en E.S.O. y Bachillerato (Esp. Matemáticas)
Date: 2019
Subjects:
Faculty: Instituto de Ciencias de la Educación
Department: Otro
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[thumbnail of TFM_YOLANDA_LOPEZ_SERRANO_OLIVER.pdf]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (25MB) | Preview

Abstract

Las matemáticas han supuesto tradicionalmente una barrera para el alumnado, entre otras cosas, por su carácter abstracto. El miedo a las matemáticas es una dolencia común entre los alumnos de Educación Secundaria que procede de la sensación de imposibilidad de hacer algo porque es demasiado difícil y puede derivar en los bloqueos, en la aversión y en el rechazo hacia esta disciplina, lo que conducirá al fracaso seguro. La aparición de estas emociones (miedo, inseguridad, angustia, desconcierto, incertidumbre…) basada en las propias creencias, genera actitudes conformadas a través de la experiencia repetida (los fracasos o éxitos en esta materia a lo largo del tiempo) y este cuadro afectivo influirá en el logro de sus metas. Este Trabajo Fin de Máster es una propuesta sobre estrategias de mitigación de los problemas matemáticos del alumnado desde la educación emocional en el aula. ----------ABSTRACT---------- The subject of mathematics has been traditionally an obstacle for students, among other things, because of its abstract character. The fear for mathematics is a very common affliction between the students that may drives to blocks and the sensation of impossibility to do something because it is too difficult. Many students generate aversion and repudiation to this discipline which leads to secure failure. The appearance of these emotions (fear, insecurity, anxiety, confusion, uncertainty…) based on the own beliefs, generates attitudes formed along the repeated experience (failures or success in this subject over time) and this affective background will influence the achievement of goals. This Master Final Project is a proposal about strategies of mitigation of students’ mathematics problems from emotional education.

More information

Item ID: 56994
DC Identifier: https://oa.upm.es/56994/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:56994
Deposited by: Archivo Digital UPM 2
Deposited on: 22 Oct 2019 06:46
Last Modified: 22 Oct 2019 06:46
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM