Innovation premium in digital economy

Tortosa Garrido, Antonio (2019). Innovation premium in digital economy. Thesis (Master thesis), E.T.S. de Ingenieros Informáticos (UPM).

Description

Title: Innovation premium in digital economy
Author/s:
  • Tortosa Garrido, Antonio
Contributor/s:
  • Arora, Adarsh
Item Type: Thesis (Master thesis)
Masters title: Ingeniería Informática
Date: July 2019
Subjects:
Faculty: E.T.S. de Ingenieros Informáticos (UPM)
Department: Otro
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[thumbnail of TFM_ANTONIO_TORTOSA_GARRIDO.pdf]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB) | Preview

Abstract

En los últimos años la innovación ha pasado a estar en boca de todos. Cualquier compañía que quiera pelear por una posición de ventaja en los mercados internacionales utiliza este concepto para describirse de una manera u otra. Pero hay muchas preguntas que se mantienen aún hoy en día. ¿Qué diferencia a las compañías innovadoras de las que solo dicen ser innovadoras? ¿De verdad merece la pena invertir en innovación? ¿Qué es lo que realmente ayuda a la innovación? En este trabajo se ha tratado de responder a esas preguntas mediante el análisis empírico de un conjunto de datos recopilado sobre 54 empresas públicas que operan en los Estados Unidos de América. Mediante la aplicación de una métrica nueva que permite comparar cuantitativamente el desempeño en materia de innovación entre empresas públicas se ha procedido a analizar varios factores distintos que pudieran impactar directamente a esta métrica. El resultado ha sido que los factores clásicos relacionados con la innovación como la inversión en Investigación y Desarrollo o las patentes tienen una baja correlación con el desempeño de las empresas en materia de innovación mientras que la percepción de la cultura por parte del empleado y de unos incentivos acordes está fuertemente correlacionado.---ABSTRACT---In the past years’ innovation has turned to be on everyone’s lips. Any company willing to fight for an advantage position at international markets uses this concept to describe itself in one way or the other. But there are still many questions to be answered. What differentiates innovative companies from those that just say to be? Is it really worth to invest in innovation? What is that really fosters innovation? In this project, an effort to answer these questions have been made using empirical analysis of a dataset self-built from 54 public companies that operate in the United States. By applying a new metric that allows us to do a quantitative comparison of the performance in innovation of public companies we have proceeded to analyze various factors that could directly impact this metric. The result is that classical factors such as Research and Development investment and patents filed have a weak correlation with the performance of these companies while the cultural fit of employees and the use of incentives are strongly correlated.

More information

Item ID: 57241
DC Identifier: https://oa.upm.es/57241/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:57241
Deposited by: Biblioteca Facultad de Informatica
Deposited on: 12 Nov 2019 14:06
Last Modified: 12 Nov 2019 14:06
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM