Percepción emocional del alumnado de 3º de ESO ante las prácticas de la unidad didáctica de baloncesto en Educación Física = Emotional perception of the students of 3º of ESO before the practices of the didactic unit of basketball in Physical Education

Mujica Johnson, Felipe Nicolás and Jiménez Sánchez, Ana Concepción (2020). Percepción emocional del alumnado de 3º de ESO ante las prácticas de la unidad didáctica de baloncesto en Educación Física = Emotional perception of the students of 3º of ESO before the practices of the didactic unit of basketball in Physical Education. "Revista Española de Educación Física y Deportes", v. LXXII (n. 429); pp. 47-60. ISSN 1133-6366.

Description

Title: Percepción emocional del alumnado de 3º de ESO ante las prácticas de la unidad didáctica de baloncesto en Educación Física = Emotional perception of the students of 3º of ESO before the practices of the didactic unit of basketball in Physical Education
Author/s:
  • Mujica Johnson, Felipe Nicolás
  • Jiménez Sánchez, Ana Concepción
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: Revista Española de Educación Física y Deportes
Date: 2020
ISSN: 1133-6366
Volume: LXXII
Subjects:
Freetext Keywords: Educación física; Baloncesto; Percepción emocional; Bienestar subjetivo; Educación moral = Physical education; Basketball; Emotional perception; Subjective well-being; Moral education
Faculty: Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (INEF) (UPM)
Department: Deportes
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB) | Preview

Abstract

El estudio analiza las emociones que suscita la unidad didáctica de Baloncesto en el alumnado del tercer curso de educación secundaria obligatoria, en función del género y el centro educativo. Se optó por la metodología cualitativa, con un diseño interpretativo. Los participantes son 44 estudiantes de dos centros educativos de Madrid, 20 mujeres y 24 hombres, con una edad media de 14, 4 años (DT= 0.690). El criterio de selección responde a que un grupo de estudiantes pertenece a un primer centro educativo que no tiene tradición deportiva de Baloncesto, mientras que el segundo si presenta una tradición cultural en este deporte. Los datos fueron recogidos en 44 entrevistas semiestructuradas y su guión fue sometido a una validación de expertos. La información fue sometida a un análisis de contenido de tipo deductivo-inductivo, utilizando el software Atlas.ti 7.5. Los resultados contienen ocho motivos que explican las emociones positivas percibidas y cinco motivos que explican las emociones negativas para el bienestar subjetivo. Además, se identifican similitudes y diferencias según el género y el centro educativo. Se concluye que el género femenino le ha dado importancia a los valores interpersonales y el género masculino al desempeño motor. En función del centro educativo, se conclu-ye que el vínculo con un club deportivo de Baloncesto incide en las emociones que suscita el contenido de Baloncesto. Una aplicación práctica, es que el profesorado al inicio de esta unidad didáctica evalúe en forma cualitativa las emociones del alumnado, para comprenderlas e integrarlas en la intervención pedagógica. The study analyzes the emotions aroused by the didactic unit of Basketball in the students of the third year of compulsory secondary education, depending on the gender and the educational center. The qualitative methodology was chosen, with an interpretive design. The participants are 44 students from two schools in Madrid, 20 women and 24 men, with an average age of 14, 4 years (SD = 0.690). The selection criterion responds to the fact that a group of students belongs to a first educational center that has no sporting tradition of basketball, while the second one does present a cultural tradition in this sport. The data was collected in 44 semi-structured interviews and its script was submitted to an expert validation. The information was subjected to an analysis of deductive-inductive content, using the software Atlas.ti 7.5. The results contain eight motifs that explain perceived positive emotions and five reasons that explain negative emotions for subjective well-being. In addition, similarities and differences are identified according to gender and educational center. It is concluded that the female gender has given importance to interpersonal values and the masculine gender to motor performance. According to the educational center, it is concluded that the link with a sports basketball club affects the emotions raised by the content of Basketball. A practical application is that the teachers at the beginning of this didactic unit qualitatively evaluate the emotions of the students, to understand them and integrate them into the pedagogical intervention.

More information

Item ID: 62985
DC Identifier: https://oa.upm.es/62985/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:62985
Official URL: http://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/899
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 19 Oct 2020 11:44
Last Modified: 19 Oct 2020 11:44
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM