Una fiesta contracultural : el espacio doméstico en Andy Warhol y Superstudio = A counter-cultural party : the domestic space in Andy Warhol and Superstudio

Sanz De Haro, Jaime and Maruri González de Mendoza, Nicolás (2019). Una fiesta contracultural : el espacio doméstico en Andy Warhol y Superstudio = A counter-cultural party : the domestic space in Andy Warhol and Superstudio. "BAc Boletín Académico. Revista De investigación Y Arquitectura contemporánea" (n. 9); pp. 93-108. ISSN 0213-3474. https://doi.org/10.17979/bac.2019.9.0.4633.

Description

Title: Una fiesta contracultural : el espacio doméstico en Andy Warhol y Superstudio = A counter-cultural party : the domestic space in Andy Warhol and Superstudio
Author/s:
  • Sanz De Haro, Jaime
  • Maruri González de Mendoza, Nicolás
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: BAc Boletín Académico. Revista De investigación Y Arquitectura contemporánea
Date: 2019
ISSN: 0213-3474
Subjects:
Freetext Keywords: Contracultura; Objeto; Pop; Antidiseño; Objet-Trouvé = Counter-culture; Object; Pop; Anti-desing; Objet-Trouvé
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Proyectos Arquitectónicos
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[thumbnail of INVE_MEM_2019_319203.pdf]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview

Abstract

El texto que se presenta es una mirada a dos espacios, uno físico, otro solo soñado: El viejo taller de producción en el que Andy Warhol inventó el pop en Nueva York entre los años 1963 a 1969, The Factory, y los collages dibujados por los arquitectos radicales italianos Superstudio en 1971 bajo el título de Supersuperficie, presentados más tarde como parte del catálogo de la exposición The New Domestic Landscape en 1972 en el MoMA de Nueva York. Dicha mirada se centrará a su vez en la observación de los objetos contenidos en ambos espacios. Muebles o simples enseres, los objetos son entendidos a lo largo del artículo como herramientas sustantivas y conformadoras de estos dos espacios que representan el pensamiento contracultural europeo y americano de la década de los sesenta y primeros años de los setenta. ----------ABSTRACT---------- The present text is a way of looking to two spaces: The old New Yorker workshop where Andy Warhol invented the pop between 1963 and 1969, The Factory, and the series of collages drawn by the radical Italian architects Superstudio in 1971 under the title Supersurface, presented afterwards as part of the 1972 MoMa Exhibition: The New Domestic Landscape ́s catalogue. The given look is focused on the observation of the objects within both spaces. Pieces of furniture or simply belongings, the objects are understood along the article as the generative aspects of these two spaces, representative both of them of the American and European counter-cultural way of thinking from the sixties to the early seventies.

More information

Item ID: 63624
DC Identifier: https://oa.upm.es/63624/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:63624
DOI: 10.17979/bac.2019.9.0.4633
Official URL: http://hdl.handle.net/2183/24338
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 14 Sep 2020 10:29
Last Modified: 14 Sep 2020 10:29
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM