Full text
Preview |
PDF
- Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview |
Amez Arenillas, Isabel ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3702-0921, Biosca Valiente, Bárbara
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6736-3437, Castells Somoza, Blanca
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5018-1298, Sánchez Canales, María
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4935-729X, Barrio Parra, Fernando
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5475-3567, Bolonio Martín, David
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9166-1861, Sánchez-Palencia González, Yolanda
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2816-1987, Izquierdo Díaz, Miguel
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2695-0779, Valiño López, Vanesa
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3881-8217, Montalvo Martín, Cristina
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0583-0241 and Fernández Gutiérrez del Álamo, Luis J.
(2019).
Implantación de un sistema de vídeo-tutoría basado en dudas frecuentes: vFAQ = Video-Tutoring System based in Frequently Asked Questions: vFAQ.
In: "Aprendizaje, innovación y cooperación como impulsores del cambio metodológico. Actas del V congreso internacional sobre aprendizaje, innovación y cooperación, CINAIC 2019", 9-11 Octubre 2019, Madrid. ISBN 978-84-16723-77-5. pp. 34-38.
https://doi.org/10.26754/CINAIC.2019.
Title: | Implantación de un sistema de vídeo-tutoría basado en dudas frecuentes: vFAQ = Video-Tutoring System based in Frequently Asked Questions: vFAQ |
---|---|
Author/s: |
|
Item Type: | Presentation at Congress or Conference (Article) |
Event Title: | Aprendizaje, innovación y cooperación como impulsores del cambio metodológico. Actas del V congreso internacional sobre aprendizaje, innovación y cooperación, CINAIC 2019 |
Event Dates: | 9-11 Octubre 2019 |
Event Location: | Madrid |
Title of Book: | Aprendizaje, innovación y cooperación como impulsores del cambio metodológico. Actas del V congreso internacional sobre aprendizaje, innovación y cooperación, CINAIC 2019 |
Date: | 2019 |
ISBN: | 978-84-16723-77-5 |
Subjects: | |
Freetext Keywords: | Video didáctico; Tutorización y mentoría; Aprendizaje asíncrono = Educational video; Tutorship and mentoring; Asynchronous learning |
Faculty: | E.T.S.I. de Minas y Energía (UPM) |
Department: | Energía y Combustibles |
Creative Commons Licenses: | Recognition - No derivative works - Non commercial |
Preview |
PDF
- Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview |
La tutoría, es un recurso didáctico imprescindible en el proceso de aprendizaje. Con ella, el alumnado recibe una atención específica sobre dudas y problemas de comprensión concretos. Sin embargo, la atención personalizada de la duda ocurrida durante el proceso de aprendizaje autónomo fuera de aula se produce con un retraso cuando la tutoría se da de forma presencial. En este proyecto, se presentan los resultados preliminares de la implantación de las vFAQ en titulaciones de Graduado en Ingeniería. Estas consisten en la recopilación sistemática de vídeos que responden a dudas frecuentes, errores más comunes en ejercicios y pruebas de evaluación y descripciones metodológicas. Los resultados obtenidos muestran una relación directa entre el empleo de este recurso didáctico y la calificación final obtenida, sugiriendo que los vFAQ pueden ser una herramienta que mejore la participación del alumnado en las actividades de las asignaturas. ----------ABSTRACT---------- Tutoring is an essential didactic resource of the learning process, in which students can receive specific attention about particular doubts and understanding problems. However, the personalized assistance to the problems that occurred during the autonomous learning process outside of the classroom has a delay when the tutoring takes place in person. In this project, we describe the preliminary results of the implementation of the vFAQ in Graduate Degrees in Engineering. The vFAQ are a systematic collection of videos that respond to frequent doubts, most common errors in exercises and evaluation tests and methodological descriptions. The results obtained show a direct relationship between the use of this didactic resource and the final grade obtained, suggesting that vFAQ can be a tool that improves the involvement of students in the activities of the subjects.
Item ID: | 64870 |
---|---|
DC Identifier: | https://oa.upm.es/64870/ |
OAI Identifier: | oai:oa.upm.es:64870 |
DOI: | 10.26754/CINAIC.2019 |
Deposited by: | Memoria Investigacion |
Deposited on: | 27 Oct 2020 07:48 |
Last Modified: | 27 Oct 2020 07:48 |