Recursos de GeoGebra para geometría analítica en el espacio

Baena Álvarez, Diego (2020). Recursos de GeoGebra para geometría analítica en el espacio. Thesis (Master thesis), Instituto de Ciencias de la Educación.

Description

Title: Recursos de GeoGebra para geometría analítica en el espacio
Author/s:
  • Baena Álvarez, Diego
Contributor/s:
  • Cantón Pire, Alicia
Item Type: Thesis (Master thesis)
Masters title: Formación del Profesorado en E.S.O. y Bachillerato (Esp. Matemáticas)
Date: 2020
Subjects:
Freetext Keywords: GeoGebra; geometría analítica en el espacio; recurso 3D = GeoGebra; analytic geometry in space; 3D resource
Faculty: Instituto de Ciencias de la Educación
Department: Otro
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[thumbnail of TFM_DIEGO_BAENA_ALVAREZ.pdf]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB) | Preview

Abstract

Segundo de Bachillerato es uno de los cursos más decisivos en la vida de muchos estudiantes ya que puede determinar su futuro académico y profesional. En general, el contenido de las asignaturas de este curso es complejo y extenso. En particular, en el bloque de geometría de la asignatura Matemáticas II la diferencia de nivel con lo estudiado en cursos anteriores es muy pronunciada debido a que es la primera vez que se trabaja la geometría analítica en el espacio. La principal dificultad en este tema es la falta de visualización de los problemas geométricos que habitualmente se plantean y resuelven desde una perspectiva algebraica. A menudo, los recursos utilizados habitualmente, como la pizarra o libros de texto, no son suficientes para una correcta visualización de los objetos geométricos en el espacio. Los programas de representaciones dinámicas como GeoGebra pueden facilitar la visualización de propiedades de distintos objetos matemáticos que, empleando otros recursos, podrían no ser descubiertas. Este trabajo presenta una serie de recursos tridimensionales interactivos, creados con GeoGebra, que sirven de material de apoyo al estudio de la geometría analítica en el espacio con el fin de favorecer y mejorar el aprendizaje del alumnado. El proyecto es un ejemplo de cómo las nuevas tecnologías pueden jugar un papel muy importante en el proceso de enseñanza-aprendizaje. ----------ABSTRACT---------- Second of Bachillerato is one of the most important school years in many of the students’ lives because it can determine their academic and professional future. Generally, the contents of the subjects during this scholar year are complicated and extensive. Particularly, at the geometry block of Mathematics II the difference between its contents and the ones studied in previous years is huge due to the introduction of the analytic geometry in space. The main difficulty in this topic is the lack of visualization of the geometric problems, which are usually formulated and solved from an algebraic perspective. Commonly, the resources frequently applied such as the blackboard and textbooks are not enough to ensure a correct visualization of the geometric objects in space. Dynamic representation software as GeoGebra facilitate the visualization of some mathematical objects’ properties that may not be discovered if other resources are used. This work presents a series of interactive three-dimensional resources created with GeoGebra that can be used as supporting material for the study of analytical geometry in space in order to facilitate and improve the students’ learning. This project is an example of how new technologies can play an important role in the teaching-learning process.

More information

Item ID: 65698
DC Identifier: https://oa.upm.es/65698/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:65698
Deposited by: Diego Baena Alvarez
Deposited on: 10 Dec 2020 11:20
Last Modified: 22 Dec 2020 07:41
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM