Full text
Preview |
PDF
- Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (4MB) | Preview |
Melgosa de Arce, Isabel (2020). CombiMix 2020 : mejora del aprendizaje de la combinatoria en secundaria. Thesis (Master thesis), Instituto de Ciencias de la Educación.
Title: | CombiMix 2020 : mejora del aprendizaje de la combinatoria en secundaria |
---|---|
Author/s: |
|
Contributor/s: |
|
Item Type: | Thesis (Master thesis) |
Masters title: | Formación del Profesorado en E.S.O. y Bachillerato (Esp. Matemáticas) |
Date: | 2020 |
Subjects: | |
Freetext Keywords: | combinatoria; innovación; recursos didácticos; gamificación; investigación-acción = combinatorial; innovation; teaching resources; gamification; action research |
Faculty: | Instituto de Ciencias de la Educación |
Department: | Otro |
Creative Commons Licenses: | Recognition - No derivative works - Non commercial |
Preview |
PDF
- Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (4MB) | Preview |
Este trabajo engloba el diseño, desarrollo, puesta en marcha y evaluación de un método didáctico para la enseñanza de la combinatoria en la asignatura de matemáticas académicas del cuarto curso de la ESO. El método se caracteriza por tres grandes líneas de actuación: estructura de contenidos centrada en los conceptos principales, contextualización de ejemplos y enunciados e introducción de actividades de gamificación. Busca mejorar la comprensión de los conceptos implicados en la combinatoria, la actitud de los estudiantes ante el tema, eliminar las dificultades principales y mejorar el rendimiento académico. Con un enfoque de investigación-acción, el proyecto iba a ser desarrollado, en un primer momento, en dos grupos del Real Colegio Escuelas Pías de San Fernando (Pozuelo de Alarcón) en modalidad presencial; uno experimental y otro de control. Pero las circunstancias excepcionales causadas por la crisis del COVID 19 forzaron la aplicación del método en todos los grupos del mismo curso en modalidad a distancia. Los resultados de la evaluación de esta innovación reflejan un elevado nivel de comprensión, así como un alto grado de interés y motivación de los alumnos. Los resultados académicos han sido muy favorables, aumentando el porcentaje de alumnos que superaron la calificación mínima respecto a las evaluaciones precedentes. ----------ABSTRACT---------- This work includes the design, development, implementation and evaluation of an educational method for the training of the combinatorial subject in academic mathematics at the last level of secondary education. The method is characterized by three main features: structure of contents focused on main ideas, contextualization of examples and combinatorial problems and the implementation of gamification activities. It seeks to improve understanding of the concepts involved in the combinatorial subject, the attitude of students towards the subject, eliminate the main difficulties and improve academic performance. With an action research approach, the project was to be developed in two groups of the Real Colegio Escuelas Pías de San Fernando (Pozuelo de Alarcón) in face-to-face mode; one experimental and one control. But the exceptional circumstances caused by the COVID 19 crisis forced the application of the method in all groups of the same course in remote mode. The results of the evaluation of this innovation reflect a high level of understanding, and a high degree of interest and motivation in the students. Academic results have been very favourable, increasing the percentage of students who exceeded the minimum score compared to previous assessments.
Item ID: | 65700 |
---|---|
DC Identifier: | https://oa.upm.es/65700/ |
OAI Identifier: | oai:oa.upm.es:65700 |
Deposited by: | Isabel Melgosa de Arce |
Deposited on: | 14 Dec 2020 05:58 |
Last Modified: | 07 Jan 2021 08:13 |