Abstract
Juhani Pallasmaa afirma que «la arquitectura está profundamente comprometida con cuestiones metafísicas del yo y del mundo, de la interioridad y de la exterioridad, del tiempo y de la duración, de la vida y de la muerte» (2014, p. 20), y así ha de entenderse este tipo de arte. A lo largo de la historia, la sociedad japonesa y su contexto han evolucionado y, con ellas, también lo ha hecho la arquitectura –y más concretamente la arquitectura doméstica-. Los arquitectos contemporáneos del país nipón proyectan espacios que, aunque físicamente no recuerden directamente a este modelo, aluden a conceptos abstractos de la tradición. El hogar es el lugar donde las personas son y desarrollan su vida. Es el refugio de lo personal, lo individual, y sólo eso es suficiente para poner en un primer plano la percepción que tienen los seres humanos del espacio. Sus modos de habitar son procesos tan poderosos, que influyen directamente en la creación del espacio doméstico. El objeto del trabajo es entender cómo tiene que ser la arquitectura para dar respuesta a la necesidad que tiene el mundo cambiante del Japón actual de encontrar hogar en el espacio arquitectónico. Para ello, se realiza un análisis comparativo de cuatro casas japonesas singulares desde un punto de vista fenomenológico y desde la teoría de la percepción sensorial. Juhani Pallasmaa states «architecture, as with all art, is fundamentally confronted with questions of human existence in space and time. It expresses and relates man’s being in the world. Architecture is deeply engaged in the metaphysical questions of the self and the world, interiority and exteriority, time and duration, life and death» (2014, p.20). This form of art should be looked upon and understood this way. Throughout history, Japanese society and its context have been evolving, with its architecture doing so with it –and more precisely, domestic architecture-. The contemporary architects of the Nippon country, and their interest for retracing the origins of traditional homes, project spaces that, though not directly reflecting the aesthetic and physical attributes of those spaces, give importance and allude to the abstract concepts of their traditions. Homes are where people coexist and build their lives. It’s the refugee of the personal and the individual, and this by itself should be enough to give the utmost importance to the perception human beings have about these spaces. The way in which they live is a process so powerful and influential, that it directly dictates how the domestic space is created. This project aims to explain and clarify these questions. To understand how this architecture has to be in order to answer the strong urge that the constantly changing world of today’s Japan has to find a home in the architectonic space. To do so, a comparative analysis has been conducted in four Japanese singular homes from a phenomenological point of view and from the theory of sensory perception.