El baño como arquitectura sensorial

Serratosa Fernández-Baca, Pilar (2021). El baño como arquitectura sensorial. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S. Arquitectura (UPM).

Description

Title: El baño como arquitectura sensorial
Author/s:
  • Serratosa Fernández-Baca, Pilar
Contributor/s:
  • Garrido Colmenero, Ginés
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Fundamentos de la Arquitectura
Date: January 2021
Subjects:
Freetext Keywords: Baño, sensaciones, fisiología, vivienda, intimidad
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Proyectos Arquitectónicos
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (13MB) | Preview

Abstract

El trabajo analiza un espacio doméstico cotidiano en relación con las sensaciones que allí tenemos, a través de tres viviendas: Casa Moriyama, Casa Pequeña, Casa Dangozaka. Viviendas de SANAA construidas entre 1999 y 2014. Se realiza un análisis comparativo de los cuartos de baño de las casas a partir de un listado de sensaciones, como son la intimidad, la identidad, la intemporalidad, la pureza y el deseo, (explicadas mediante el devenir de la cultura del baño) que permite entender cómo se viven estas sensaciones a través del diseño de dichos baños. Además, se definen, dibujan, cartografían y contextualizan los mismos. El objetivo del trabajo reside en explicar un espacio a través de las sensaciones que allí tenemos y de la experiencia de nuestros sentidos. También, identificar, clasificar y objetivar estas sensaciones y analizarlas por medio de la literatura, la fotografía y de unos casos de estudio. This work analyzes an everyday domestic space in relation with the sensations that we feel there, through three houses: Moriyama House, Small House, Dangozaka House.(SANAA homes built between 1999 and 2014) Furthermore, a comparative analysis of the house’s bathrooms is conducted from a list of sensations, such as the intimacy, identity, timelessness, purity and desire, (explained through the evolution of bathroom culture) that allows us to understand how these sensations are experienced through the design of these bathrooms. In addition, they are defined, drawn, mapped and contextualized. The objective of this work is to define a space through the sensations that we have there and the experience of our senses. Also, these sensations are identified, classified and explained through literature, photography and some study cases.

More information

Item ID: 66859
DC Identifier: https://oa.upm.es/66859/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:66859
Deposited by: Biblioteca ETS Arquitectura
Deposited on: 27 Apr 2021 08:07
Last Modified: 27 Jun 2021 22:30
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM