Collapse of Dimension: The fall of the fourth wall in architecture of John Hejduk = Colapso de la dimensión: la caída de la cuarta pared en la arquitectura de John Hejduk

Wan, Qirui (2021). Collapse of Dimension: The fall of the fourth wall in architecture of John Hejduk = Colapso de la dimensión: la caída de la cuarta pared en la arquitectura de John Hejduk. "REIA, Revista Europea de Investigación en Arquitectura" (n. 17); pp. 211-224. ISSN 2340-9851.

Description

Title: Collapse of Dimension: The fall of the fourth wall in architecture of John Hejduk = Colapso de la dimensión: la caída de la cuarta pared en la arquitectura de John Hejduk
Author/s:
  • Wan, Qirui
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: REIA, Revista Europea de Investigación en Arquitectura
Date: January 2021
ISSN: 2340-9851
Subjects:
Freetext Keywords: John Hejduk; Dimension; The fourth wall; Estrangement Effect = John Hejduk; Dimensión; La cuarta pared; Efecto de Extrañamiento
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Otro
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[thumbnail of INVE_MEM_2021_335328.pdf]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview

Abstract

This article examines the techniques of breaking the fourth wall in John Hejduk’s architecture. Through the comparative analysis of Hejduk’s early and late paintings, this article points out that in Hejduk’s career, his works have always shown a characteristic of trying to cross multiple dimensions. Hence, it proposes the connection between the forth wall of Bertolt Brecht’s theatrical theory and the long procedure of Hejduk’s intension of collapsing multiple dimensions into architecture. The article tries to define what is the fourth wall in the building and the possible result of breaking it. It then focuses on the three main mechanism that John Hejduk employed in order to break the fourth wall: a long path, transparent façade, and biomorphic and prosthetic form. By doing so, architecture archives the moment when it gains its estrangement effect and as a matter of fact, give the objectification of architecture a solution. ----------RESUMEN---------- Este artículo examina las técnicas para romper la cuarta pared en la arquitectura de John Hejduk. A través del análisis comparativo de las pinturas tempranas y tardías de Hejduk, este artículo señala que en la carrera de Hejduk, sus obras siempre han mostrado la característica de tratar de cruzar múltiples dimensiones. Por tanto, propone la conexión entre la cuarta pared de la teoría teatral de Bertolt Brecht y el largo procedimiento de la intención de Hejduk de colapsar múltiples dimensiones en arquitectura. El artículo intenta definir cuál es la cuarta pared de la arquitectura y el posible resultado de romperla. A continuación, se centra en los tres mecanismos principales que empleó John Hejduk para romper la cuarta pared: un camino largo, una fachada transparente y una forma biomórfica y protésica. De este modo, la arquitectura archiva el momento en que gana su efecto de extrañamiento y, de hecho, da a la objetivación de la arquitectura una solución.

More information

Item ID: 67207
DC Identifier: https://oa.upm.es/67207/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:67207
Official URL: https://abacus.universidadeuropea.es/handle/11268/...
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 28 May 2021 05:10
Last Modified: 28 May 2021 05:10
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM