Learning with catoptric anamorphosis. An educational experience = Aprendizaje con anamorfosis catóptrica. Una experiencia educativa

Sanchez Ramos, Irene (2021). Learning with catoptric anamorphosis. An educational experience = Aprendizaje con anamorfosis catóptrica. Una experiencia educativa. In: "3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education", 14-15 Jul. pp. 327-332.

Description

Title: Learning with catoptric anamorphosis. An educational experience = Aprendizaje con anamorfosis catóptrica. Una experiencia educativa
Author/s:
  • Sanchez Ramos, Irene
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: 3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education
Event Dates: 14-15 Jul
Title of Book: Conference Proceedings CIVAE 2021
Date: 2021
Subjects:
Freetext Keywords: Catoptric anamorphosis; geometry education; arts education; optical illusions; Van Hiele’s teaching-learning phases = anamorfosis catóptrica; educación en geometría; educación artística; ilusiones ópticas; fases de enseñanza-aprendizaje de Van Hiele
Faculty: E.T.S. de Ingeniería Aeronáutica y del Espacio (UPM)
Department: Aeronaves y Vehículos Espaciales
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (378kB) | Preview

Abstract

Optical illusions, mainly projective ones, have always been intimately related to geometry, more concretely with concepts such as projectivity. In this paper it is presented an intervention carried out with 4th year of Secondary Education students (15-16 years old) in which catoptric anamorphosis was used to study projective mechanisms. This intervention was developed in five phases corresponding to the phases of van Hiele?s teaching-learning process. In addition, the transition from group to individual work was enhanced, so that the student was acquiring greater independence during the process. The results indicate that this methodology was very well received among the students and achieved a slight improvement in the attitude of the students towards the study of geometry and its perception of applicability. In addition, the final works had high quality and most of the students ended up satisfied with the work done. For all these reasons, we can conclude that this initiative, framed in the field of the teaching of geometry through optical illusions, presents a methodology that is of interest and achieves the proposed results. ----------RESUMEN---------- Las ilusiones ópticas, principalmente proyectivas, siempre han estado íntimamente relacionadas con la geometría, más concretamente con conceptos como la proyectividad. En este trabajo se presenta una intervención realizada con alumnos de 4º de Educación Secundaria (15-16 años) en la que se utilizó la anamorfosis catóptrica para estudiar los mecanismos proyectivos. Esta intervención se desarrolló en cinco fases correspondientes a las fases del proceso de enseñanza-aprendizaje de van Hiele. Además, se potenció la transición del trabajo en grupo al trabajo individual, de manera que el alumno fue adquiriendo una mayor independencia durante el proceso. Los resultados indican que esta metodología fue muy bien recibida entre los estudiantes y logró una leve mejora en la actitud de los estudiantes hacia el estudio de la geometría y su percepción de aplicabilidad. Además, los trabajos finales tuvieron gran calidad y la mayoría de los alumnos terminaron satisfechos con el trabajo realizado. Por todo ello, podemos concluir que esta iniciativa, enmarcada en el campo de la enseñanza de la geometría a través de ilusiones ópticas, presenta una metodología que resulta de interés y consigue los resultados propuestos.

More information

Item ID: 68515
DC Identifier: https://oa.upm.es/68515/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:68515
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 17 Dec 2021 11:18
Last Modified: 17 Dec 2021 11:18
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM