Aspectos éticos, sociales y legales del uso de la inteligencia artificial aplicada a vehículos de automoción

Macho Pérez, Fernando (2021). Aspectos éticos, sociales y legales del uso de la inteligencia artificial aplicada a vehículos de automoción. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S.I. de Sistemas Informáticos (UPM), Madrid.

Description

Title: Aspectos éticos, sociales y legales del uso de la inteligencia artificial aplicada a vehículos de automoción
Author/s:
  • Macho Pérez, Fernando
Contributor/s:
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Ingeniería del Software
Date: September 2021
Subjects:
Freetext Keywords: Sistemas inteligentes de transporte; Vehículos autónomos; Automoción; Transporte; Ética; Aspectos sociales
Faculty: E.T.S.I. de Sistemas Informáticos (UPM)
Department: Sistemas Informáticos
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[thumbnail of TFG_FERNANDO_MACHO_PEREZ.pdf] PDF - Users in campus UPM only - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (451kB)

Abstract

Los sistemas de inteligencia artificial están demostrando día a día la gran capacidad que tienen de afrontar problemas cada vez más complicados. Muchas empresas alrededor del mundo están apostando por implantar sistemas de inteligencia artificial en el sector automovilístico con el objetivo final de poder prescindir de los conductores siendo estos sistemas los encargados de tener el control en todo momento. A día de hoy estos sistemas se están implantando en muchos países de la mano de muchos fabricantes automovilísticos. Aunque, debido a la potencia de estos sistemas y a las regulaciones de los países, estos sistemas son por el momento más una ayuda a la conducción que una autonomía real. Cuando estos sistemas sean cada vez más autónomos y dependan menos de la intervención humana surgirán muchas dudas, como qué pasaría si el vehículo autónomo se ve obligado a tener que elegir entre salvar al conductor o peatones, o qué pasará con los empleos de los transportistas o quien es el responsable si un vehículo autónomo tiene un accidente. Para responder estas preguntas este estudio recopila diferentes directrices éticas, impactos sociales y leyes que rigen a día de hoy a estos sistemas y los nuevos estudios que se están realizando para abordar de la manera más justa e igualitaria el acceso de estos sistemas a los vehículos.
Abstract:
Artificial intelligence systems are nowadays proving their great capacity to tackle problems which are growing more and more complicated on a day-to-day basis. Many companies around the world are these days aiming at setting up artificial intelligence systems in the automobile sector with the final goal of making drivers unnecessary, being these systems the ones in charge of the complete control of the vehicle at any time. For the time being, these systems are being implemented in many countries by most of the main car manufacturers. However, due to the performance of the systems themselves and algo to the regulations of the different countries involved, these systems are nowadays more a driving help than a real autonomous driving. When these artificial intelligence systems become more and more autonomous and depend less on human intervention, many doubts will raise, such as what would happen if an autonomous vehicle may decide between saving a pedestrian or the driver; or what the future of the transportation employees would be; or who is the responsible in case of car crash or any other accident. In order to answer these and other questions, the present research compiles the different ethical guidelines, social impacts and laws in force in the present day and new inquiries that are being undertaken to face the access of these systems to vehicles in the fairest and most equitable way.

More information

Item ID: 68774
DC Identifier: https://oa.upm.es/68774/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:68774
Deposited by: Biblioteca Universitaria Campus Sur
Deposited on: 08 Oct 2021 13:55
Last Modified: 08 Oct 2021 13:55
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM