Hedda Sterne: el lenguaje abstracto de la arquitectura

Martín Rodríguez de Austria, Cristina (2022). Hedda Sterne: el lenguaje abstracto de la arquitectura. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S. Arquitectura (UPM).

Description

Title: Hedda Sterne: el lenguaje abstracto de la arquitectura
Author/s:
  • Martín Rodríguez de Austria, Cristina
Contributor/s:
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Fundamentos de la Arquitectura
Date: January 2022
Subjects:
Freetext Keywords: Expresionismo abstracto ; Hedda Sterne ; Movimiento moderno ; Nueva York ; Percepción ; Pintura ; Abstract expressionism ; Hedda Sterne ; Modernism ; New York ; Perception ; Painting
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Ideación Gráfica Arquitectónica
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[thumbnail of TFG_Enero22_Martin_Rodriguez_de_Austria_Cristina.pdf] PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB)

Abstract

En este Trabajo de Fin de Grado se abordan las situaciones intermedias que se dan entre la pintura abstracta y la arquitectura en la obra de Hedda Sterne (Rumanía, 1910- Nueva York, 2011). La investigación tiene como principal objetivo descifrar el lenguaje abstracto que se crea en el proceso de elaboración de una obra de arte en la que se representa el espacio. Para ello, se lleva a cabo una exploración sobre la versatilidad de la pintura para expresar aspectos tanto materiales como conceptuales, ligados a la percepción de la arquitectura. En concreto, esta investigación profundiza en el contexto artístico de la ciudad de Nueva York en el siglo XX, estableciendo conexiones entre las diferentes prácticas artísticas. A partir de lo anterior, se realiza un análisis de dos obras de Hedda Sterne vinculadas a la ciudad norteamericana: NY No. X, 1948 y New York 1955, donde se abordan conceptos tanto científicos como poéticos. Finalmente, se realiza un trabajo gráfico con el objetivo de esclarecer y poner en práctica los conceptos estudiados y las conclusiones extraídas = This Final Degree Project addresses the intermediate situations that occur between abstract painting and architecture in the work of Hedda Sterne (Romania, 1910- New York, 2011). The main objective of the research is to decipher the abstract language that is created in the process of making a work of art in which space is represented. For this, an exploration is carried out on the versatility of painting to express both the material and conceptual aspects, linked to the perception of architecture. Specifically, this research delved into the artistic context of New York City in the twentieth century, demonstrated connections between different artistic practices. Based on the above, an analysis is made of two works by Hedda Sterne linked to the North American city: NY No. X, 1948 and New York 1955, where both scientific and poetic concepts are addressed. Finally, a graphic work is carried out in order to clarify and put into practice the concepts studied and the conclusions drawn

More information

Item ID: 70282
DC Identifier: https://oa.upm.es/70282/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:70282
Deposited by: Biblioteca ETS Arquitectura
Deposited on: 18 Apr 2022 08:12
Last Modified: 18 Apr 2022 08:12
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM