Lectura Fácil: perífrasis verbales 2.0

Antona Palacios, Julia (2022). Lectura Fácil: perífrasis verbales 2.0. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S. de Ingenieros Informáticos (UPM), Madrid, España.

Description

Title: Lectura Fácil: perífrasis verbales 2.0
Author/s:
  • Antona Palacios, Julia
Contributor/s:
  • Suárez de Figueroa Baonza, María del Carmen
  • Diab Lozano, Isam
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Ingeniería Informática
Date: June 2022
Subjects:
Faculty: E.T.S. de Ingenieros Informáticos (UPM)
Department: Inteligencia Artificial
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img] PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB)

Abstract

La lectura es una de las herramientas fundamentales de comunicación y, sin embargo, un gran número de personas no pueden acceder a ella al presentar dificultades en la comprensión lectora. ¿Qué herramientas pueden ayudar a cambiar esta situación? La metodología de Lectura Fácil surge como respuesta a esta pregunta, siendo su objetivo hacer accesibles los documentos escritos. Para ello, proporciona una serie de pautas que permiten la comprobación del nivel de accesibilidad y la posterior adaptación de los textos a una versión más accesible. Este proceso es realizado de forma manual y puede llegar a ser muy costoso y lento, por ello se ha buscado mecanizar esta actividad. El objetivo de este proyecto, al igual que otros trabajos de fin de grado de esta línea, es continuar con la automatización de dichas pautas. Y más concretamente, busca la simplificación de forma semiautomática de perífrasis verbales en un texto. Como detector de perífrasis se va a emplear otro trabajo de fin de grado actualmente en desarrollo. Además, se emplean herramientas de procesamiento del lenguaje para tratar con las distintas palabras de una frase y poder clasificarlas y analizarlas. Por último, se hará uso de servicios web para realizar la tarea asignada y mostrar de forma visual el resultado de la misma forma.---ABSTRACT---Reading is an essential communication tool and yet a large number of people have difficulties understanding written texts. Is there a tool to help to change the current situation? Easy Reading Methodology was developed as an answer to this issue. It aims to make written texts accessible to people with disabilities. In order to do this, this methodology provides a series of guidelines to check the accessibility level of a text and to adapt it to satisfy the needs of the readers. However, this is an expensive and slow method and for that reason this project’s goal is to automatize this process. The task is neither easy or fast to accomplish, and for that reason there are many previous works that are part of this project. This paper in particular focuses on the semi-automatic simplification of verbal periphrases in a text. As a periphrases detector, another final degree project currently under development will be used. In addition, language processing tools are used to deal with the different words in a sentence and to be able to classify and analyze them. Finally, web services will be employed to perform the assigned task and visually display the result.

More information

Item ID: 71755
DC Identifier: https://oa.upm.es/71755/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:71755
Deposited by: Biblioteca Facultad de Informatica
Deposited on: 21 Sep 2022 06:04
Last Modified: 21 Sep 2022 06:04
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM