Análisis y comunicación: recursos docentes para acercar la profesión a la sociedad

Díez Martínez, Daniel ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9504-9071, Esteban Maluenda, Ana ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0482-8214 and Gil Donoso, Eva Patricia ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8378-7560 (2023). Análisis y comunicación: recursos docentes para acercar la profesión a la sociedad. In: "JIDA’23 - XI Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura", 16 y 17 de noviembre de 2023, Granada. ISBN 978-84-10008-10-62 (IDP-UPC). pp. 278-291. https://doi.org/10.5821/jida.2023.12249.

Description

Title: Análisis y comunicación: recursos docentes para acercar la profesión a la sociedad
Author/s:
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: JIDA’23 - XI Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura
Event Dates: 16 y 17 de noviembre de 2023
Event Location: Granada
Title of Book: JIDA’23 - XI Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura
Date: 2023
ISBN: 978-84-10008-10-62 (IDP-UPC)
Subjects:
Freetext Keywords: análisis arquitectónico, divulgación, lenguaje arquitectónico, medios de comunicación, redes sociales
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Composición Arquitectónica
Creative Commons Licenses: Recognition - Non commercial - Share

Full text

[thumbnail of 12249.pdf] PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (3MB)

Abstract

Los medios de comunicación de masas, internet y las redes sociales han democratizado el acceso a contenidos de arquitectura. Esta comunicación parte del análisis de la irrupción de estos productos de expresión y se fundamenta sobre la base pedagógica que sostiene que integrar recursos didácticos laterales al contexto estrictamente profesional enriquece el aprendizaje. Para ello, se basa en una experiencia docente consistente en la elaboración de un proyecto de divulgación centrado en los elementos característicos del lenguaje arquitectónico de una figura prestigiosa accesible para un público general. Esta experiencia favoreció la creación de un espacio de debate alrededor de cómo incorporar estos nuevos lenguajes en el proceso de aprendizaje de la arquitectura sin perder el rigor exigible en la formación universitaria. Además, posibilitó a los estudiantes reflexionar sobre cómo comunicar su trabajo para llegar a toda la sociedad, un aprendizaje fundamental para su futura inserción laboral. The mass media, the Internet and social networks have democratized access to architectural content. This communication is based on the analysis of the emergence of these products of expression and is based on the pedagogical basis that maintains that integrating supplementary didactic resources into the strictly professional context enriches learning. To do this, it is based on a teaching experience consisting of the development of a dissemination project focused on the characteristic elements of the architectural language of a prestigious figure accessible to a general public. This experience favored the creation of a space for debate around how to incorporate these new languages in the architectural learning process without losing the rigor required in university training. In addition, it enabled students to reflect on how to communicate their work to reach the entire society, a fundamental learning for their future employment.

More information

Item ID: 76699
DC Identifier: https://oa.upm.es/76699/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:76699
DOI: 10.5821/jida.2023.12249
Official URL: https://upcommons.upc.edu/handle/2117/396093
Deposited by: Daniel Díez Martínez
Deposited on: 20 Nov 2023 12:52
Last Modified: 20 Nov 2023 12:52
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM