@unpublished{upm14906, title = {En el l{\'i}mite de la arquitectura-paisaje : las Escuelas Nacionales de Arte de La Habana}, doi = {10.20868/UPM.thesis.14906}, school = {Arquitectura}, year = {2012}, note = {Unpublished}, url = {https://oa.upm.es/14906/}, author = {Pizarro Juanas, Mar{\'i}a Jos{\'e}}, abstract = {it's been 50years since the world witnessed the triumph of one of the iast revoiut{\'i}ons of the twentieth-century starring a group of bearded men who descended from the mountains of Cuba and who wouid end up overthrowing the Batista regime. Ricardo Porro was a Cuban architect exiied for his revoiutionary ideais. Vittorio Garatti and Roberto Gottardi were itaiian immigrant architects. The three coincided in the effervescent city of Caracas in the iate 50's within the circie of friends of Carios Raui de Viiianueva, who had at that t{\'i} me, finished one of his most significant works, the City University of Caracas. United by a common circie of friends, they wouid soon receive their dream assignment: an Academy ofArt for the chiidren of workers in the revoiutionary Havana. The idea was directiy based on the triumphant ideoiogist of the revoiut{\'i}on: Fidei Castro and Che Guevara. Aii schoois had to represent the image of the new society. They wouid immediateiy depart for Havana. The year was 1961 and they had oniy a few months to pian and carry out the project. The schoois were officiaiiy opened in 1965 without having been compieted. The set was iocated in the Goif Course Country Ciub of Havana. The iands- cape of the goif course and the understanding of the piace, by the three architects, was the origin of the projects. init{\'i}aiiy, they worked with some common principies that condit{\'i}oned its architecturai answer and gave the group the homogeneity of a singie project: the integrat{\'i}on with the iandsca- pe, the same construct{\'i}on system and a singie materiai. This research anaiyzes the condit{\'i}ons used by the three architects in order to invest{\'i}gate the responses from the point of view of architecturai design. Han pasado m{\'a}s de 50 a{\~n}os desde que el mundo contempl{\'o} el triunfo de una de las {\'u}ltimas revoluciones del siglo XX, protagonizada por un grupo de barbudos que descend{\'i}an de la sierra de Cuba y que acabar{\'i}a con el derrocamiento del r{\'e}gimen de Batista. Ricardo Porro era un arquitecto cubano exiliado por sus ideales revolucionarios. Vittorio Garatt y Roberto Gottardi eran arquitectos italianos emigrantes. Los tres coincidieron en la efervescente Caracas de Anales de los a{\~n}os 50 en torno a la figura de Carlos Ra{\'u}l de Villanueva que terminaba en esa {\'e}poca una de sus obras m{\'a}s significativas, la Ciudad Universitaria de Caracas. Unidos por un c{\'i}rculo com{\'u}n de amistades pronto recibir{\'a}n el encargo so{\~n}ado: una Academia de las Artes para los hijos de los trabajadores en La Habana revolucionaria. La idea partia directamente de los ide{\'o}logos triunfantes de la revoluci{\'o}n: Fidel Castro y el Che Guevara. El conjunto de las escuelas ten{\'i}a que representar la imagen de la nueva sociedad. Inmediatamente partir{\'a}n rumbo a La Habana. Corr{\'i}a el a{\~n}o 1961 y dispo?n{\'i}an de unos pocos meses para proyectar y ejecutar las obras. Las escuelas fueron oficialmente inauguradas en 1965 sin haberse concluido. El conjunto se ubic{\'o} en el campo de golf del Country Club de La Habana. El paisaje del campo de golf y el entendimiento del lugar, por parte de los tres arquitectos, fue el origen de los proyectos. Trabajaron inicialmente con unas premisas comunes que condicionaron su respuesta arquitect{\'o}nica y le dieron al conjunto la homogeneidad de un {\'u}nico proyecto: la integraci{\'o}n con el paisaje, un mismo sistema constructivo y un {\'u}nico material. Este trabajo de investigaci{\'o}n parte de los condicionantes a los que se enfrentaron los tres arquitectos para as{\'i} analizar las respuestas dadas desde el punto de vista del proyecto arquitect{\'o}nico.} }