@unpublished{upm22122, year = {2013}, author = {Jana Guijarro Garc{\'i}a}, address = {Madrid}, month = {May}, title = {Acoustic characterisation of cinema screens}, url = {https://oa.upm.es/22122/}, abstract = {As a consequence of cinema screens being placed in front of screen-speakers, a reduction in sound quality has been noticed. Cinema screens not only let the sound go through them, but also absorb a small amount of it and reflect the sound which impacts on the screen to the back, coming forward again in case it impacts on the loudspeaker. This backwards reflection in addition to the signal coming from the loudspeaker can lead to constructive or destructive interference at certain frequencies which usually results in comb filtering. In this project, this effect has been studied through researching amongst various data sheet provided by different manufacturers, acoustical measurements completed in the large anechoic chamber of the ISVR and some theoretical models developed with MatLab software. If results obtained with MatLab are accurate enough in comparison to the real measurements taken in the anechoic chamber this would lead to a good way to predict which would be the attenuation added to the system at each frequency, given that not all manufacturers provide an attenuation curve, but only an average attenuation. This average attenuation might be useless as sound waves have different wavelengths and its propagation through partitions varies. In fact, sound is composed by high and low frequencies, where high frequencies are characterised by a small wavelength which is usually easier to attenuate than low frequencies that characterised by bigger wavelengths. Furthermore, this information would be of great value to both screen manufacturers, who could offer a much more precise data in their data sheets; and customers, who would have a great amount of information to their disposal before purchasing and installing anything in their cinemas, being able to know by themselves which screen or loudspeaker should be best to meet their expectative. RESUMEN. La aparici{\'o}n de la digitalizaci{\'o}n de las bandas sonoras para las pel{\'i}culas hace posible la mejora en la calidad de sonido de los cines. Sin embargo, un aspecto a tener en cuenta en esta calidad del sonido es la transmisi{\'o}n de {\'e}ste a trav{\'e}s de la pantalla, ya que normalmente tras ella se encuentran situados los altavoces. Las propiedades ac{\'u}sticas var{\'i}an dependiendo del tipo de pantalla que se utilice, adem{\'a}s de haber poca informaci{\'o}n a la que acceder para poder valorar su comportamiento. A lo largo de este proyecto, se analizan tres muestras de pantallas distintas donadas por distintos fabricantes para poder llegar a la conclusi{\'o}n de dependiendo del tipo de pantalla cu{\'a}l es la distancia {\'o}ptima a la que localizar la pantalla respecto al altavoz y con qu{\'e} inclinaci{\'o}n. Dicho an{\'a}lisis se realiz{\'o} en la c{\'a}mara anecoica del ISVR (University of Southampton) mediante la construcci{\'o}n de un marco de madera de 2x2 m en el que tensar las pantallas de cine, y un altavoz cuyo comportamiento sea el m{\'a}s similar al de los altavoces de pantalla reales. Los datos se captaron mediante cuatro micr{\'o}fonos colocados en posiciones distintas y conectados al software Pulse de Br{\"u}el \& Kj{\ae}r, a trav{\'e}s del cual se obtuvieron las respuestas en frecuencia del altavoz sin pantalla y con ella a diferentes distancias del altavoz. Posteriormente, los datos se analizaron con MatLab donde se calcul{\'o} la atenuaci{\'o}n, el factor de transmisi{\'o}n de la presi{\'o}n (PTF) y el an{\'a}lisis cepstrum. Finalmente, se realiz{\'o} un modelo te{\'o}rico del comportamiento de las pantallas perforadas basado en las placas perforadas utilizadas para atenuar el sonido entre distintas habitaciones. Como conclusi{\'o}n se lleg{\'o} a que las pantallas curvadas son ac{\'u}sticamente m{\'a}s transparentes que las pantallas perforadas que a partir de 6 kHz son m{\'a}s ac{\'u}sticamente opacas. En las pantallas perforadas la atenuaci{\'o}n depende del n{\'u}mero de perforaciones por unidad de {\'a}rea y el di{\'a}metro de {\'e}stas. Dicha atenuaci{\'o}n se reducir{\'a} si se reduce el di{\'a}metro de las perforaciones de la pantalla, o si se incrementa la cantidad de perforaciones. Acerca del efecto filtro peine, para obtener la m{\'i}nima amplitud de {\'e}ste la pantalla se deber{\'a} situar a una distancia entre 15 y 30 cm del altavoz, encontrando a la distancia de 30 cm que la {\'u}ltima reflexi{\'o}n analizada a trav{\'e}s de Cepstrum llega 5 ms m{\'a}s tarde que la se{\~n}al directa, por lo cual no deber{\'i}a da{\~n}ar el sonido ni la claridad del habla.} }