Metodología de diseño, observación y cálculo de redes geodésicas interiores en túneles de ferrocarril de alta velocidad.

Velasco Gómez, Jesús and Herrero Tejedor, Tomas Ramón and Molina Sánchez, Iñigo and López de Herrera, Juan and Pérez Martín, Enrique and Prieto Morin, Juan Francisco (2015). Metodología de diseño, observación y cálculo de redes geodésicas interiores en túneles de ferrocarril de alta velocidad.. "Informes de la Construccion", v. 67 (n. 538); pp. 1-8. ISSN 0020-0883. https://doi.org/10.3989/ic.13.172.

Description

Title: Metodología de diseño, observación y cálculo de redes geodésicas interiores en túneles de ferrocarril de alta velocidad.
Author/s:
  • Velasco Gómez, Jesús
  • Herrero Tejedor, Tomas Ramón
  • Molina Sánchez, Iñigo
  • López de Herrera, Juan
  • Pérez Martín, Enrique
  • Prieto Morin, Juan Francisco
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: Informes de la Construccion
Date: April 2015
Volume: 67
Subjects:
Freetext Keywords: Ferrocarriles; túneles; geodesia; redes geodésicas; simulación.Railways; tunnels; geodesy; geodetic networks; simulation
Faculty: E.T.S.I. en Topografía, Geodesia y Cartografía (UPM)
Department: Ingeniería Cartográfica y Topografía
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (613kB) | Preview

Abstract

El guiado de las Tuneladoras durante su avance debe apoyarse en los puntos determinados inmediatamente detrás de ellas. Conseguir las precisiones requeridas presentaría algunas dificultades en condiciones normales con respecto al exterior, pero en el interior de un túnel se plantean ciertos factores que ensombrecen el panorama. El más importante y difícil de tratar es el de la refracción lateral. El diseño de redes interiores es uno de los principales problemas, desde el punto de vista geodésico y topográfico, el cual tiene unas características tales que todos los textos de topografía de precisión aconsejan evitar. Con estas redes se va guiando la tuneladora y en ningún momento dicha red vuelve a tener comprobación sobre otros puntos de control. A medida que la red va avanzando, las precisiones obtenidas de sus coordenadas van empeorando de forma exponencial. Este trabajo establece una metodología para el diseño de redes planimétricas interiores. ABSTRACT The guiding of TBMs (Tunnel Boring Machines) along their advance must be based on points placed immediately behind them. Achieving good accuracies results would present some difficulties for normal exterior conditions, but inside a tunnel certain factors clouding the outlook arise. The most important and difficult factor to deal with, has to do with lateral refraction. Internal geodetic networks design is one of the more challenging problems from the geodetic and topographic point of view, as the bibliographical review dealing with this subject, advises to avoid this practice. This network allows only guiding the TBM, so that it is not used for further checking or quality control. As the network progresses, the reached coordinate accuracies deteriorate exponentially. This work establishes a methodology for the design of internal horizontal networks.

More information

Item ID: 41438
DC Identifier: http://oa.upm.es/41438/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:41438
DOI: 10.3989/ic.13.172
Official URL: http://informesdelaconstruccion.revistas.csic.es/index.php/informesdelaconstruccion/article/viewArticle/4211
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 21 Mar 2017 15:57
Last Modified: 28 Apr 2017 06:43
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM