QTense3D: Editor 3D de tensegridades del tipo "barras en el aire"

Albir Parra, Enrique (2016). QTense3D: Editor 3D de tensegridades del tipo "barras en el aire". Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S. de Ingenieros Informáticos (UPM), Madrid, España.

Description

Title: QTense3D: Editor 3D de tensegridades del tipo "barras en el aire"
Author/s:
  • Albir Parra, Enrique
Contributor/s:
  • Abellanas Oar, Manuel
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Ingeniería Informática
Date: July 2016
Subjects:
Faculty: E.T.S. de Ingenieros Informáticos (UPM)
Department: Matemática Aplicada
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (884kB) | Preview

Abstract

En este documento se hará una breve introducción a las tensegridades, constructos matemáticos diseñados por [1] Buckminster Fuller en los años 60. Aunque el concepto de las tensegridades no es nuevo, las posibilidades y aplicaciones [2] en el campo de la Robótica son muy atractivas para investigadores de todo el mundo. En este proyecto se aborda la creación de un editor 3D que permita al usuario crear tensegridades y simular su comportamiento. Para ello, se utilizan el lenguaje de programación C++ [3] [4] y la herramienta de gráficos 3D OpenGL [5] así como la tecnología Qt [6] para crear la interfaz gráfica. Este documento informa del desarrollo de dicho proyecto y de los resultados obtenidos al finalizar el mismo, así como la bibliografía utilizada para llevar a cabo el proyecto.---ABSTRACT---In this document there will be a brief introduction to tensegrities, which are mathematical constructs devised by [1] Buckminster Fuller in the 1960s. While the idea of tensegrities isn't new, the possibilities and applications [2] of these structures in the field of Robotics are very attractive to researchers all around the world. The aim of this project is to build a 3D tensegrity editor that allows the user to create tensegrities and simulate their behaviour. The programming language C++ [3] [4], the 3D Graphic Tool OpenGL [5] and the graphic interface designer Qt [6] are used for this task. This document can be used to learn about the development of this project, the results obtained after completion and the bibliography used to devise the project.

More information

Item ID: 43476
DC Identifier: http://oa.upm.es/43476/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:43476
Deposited by: Biblioteca Facultad de Informatica
Deposited on: 10 Oct 2016 13:30
Last Modified: 10 Oct 2016 13:31
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM