Performance Measurement and Management in Networks : Studies from the Airport Industry

Okwir, Simon (2017). Performance Measurement and Management in Networks : Studies from the Airport Industry. Thesis (Doctoral), E.T.S.I. Industriales (UPM). https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.49580.

Description

Title: Performance Measurement and Management in Networks : Studies from the Airport Industry
Author/s:
  • Okwir, Simon
Contributor/s:
  • Ruiz López, Felipe
  • Ulfvengren, Pernilla
Item Type: Thesis (Doctoral)
Date: 2017
Subjects:
Freetext Keywords: Medidas de Colaboración, Medida del Desempeño, Complejidad, Mejora Continua, Sistema Social, Operaciones Aeroportuarias. Mecanismos de retroalimentación del sistema = Collaborative Measures, Performance Measurement, Complexity, Continuous Improvement, Social system, Airport Operations. System feedback Mechanisms.
Faculty: E.T.S.I. Industriales (UPM)
Department: Ingeniería de Organización, Administración de Empresas y Estadística
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview

Abstract

La Medición del Desempeño (MD) ha avanzado desde su uso en las operaciones como un Sistema interno de Gestión del Desempeño (SGD) hasta entornos más complejos donde los actores a menudo enfrentan el reto de gestionar las operaciones a través de Medidas de Colaboración. La gestión a través de medidas de colaboración plantea una rareza de doble cara para la funcionalidad del sistema y la interoperabilidad en un sistema de sistemas. Por un lado, las medidas de colaboración facilitan el mantenimiento de la funcionalidad del sistema y establecen programas para mejoras continuas, pero por otro lado, las medidas de colaboración son difíciles de manejar debido a la composición diversa e independiente de los actores. Como consecuencia de que un SGD colaborativo no es suficientemente dinámico y receptivo, siempre hay una retirada significativa de los mecanismos de retroalimentación para el control y la falta de autoridad central de toma de decisiones tanto horizontal como verticalmente. Esto plantea una cuestión importante. ¿Los conocimientos actuales en el campo de la medición y gestión del desempeño (MGD) de SGD son adecuados para abordar los desafíos de gestión para las MD interorganizacionales? El propósito de esta tesis es explorar el MDG colaborativo extendiéndolo a contextos operacionales donde se implementan y gestionan medidas de colaboración. La tesis se basa en cinco documentos adjuntos para estudiar la optimización de la capacidad para las operaciones aeroportuarias. Como Sistema de Sistemas (SdS), las operaciones aeroportuarias proporcionan un ajuste empírico adecuado para el estudio de MP que trasciende las fronteras de las organizaciones debido a su complejidad operativa. MDG como resultado de medidas de colaboración es operacionalizado con los siguientes aspectos inter-organizacionales: Complejidad organizacional, Mejora Continua y MD como sistema social. El reto de la retroalimentación está asociado con cuatro funciones cibernéticas: sensor, comandante, actuador y proceso para proponer un mecanismo tentativo de retroalimentación para los actores que gestionan con medidas de colaboración. Este estudio se aparta de la investigación previa en la literatura de MGD, tales como, empresas ampliadas, empresas virtuales, MGD integrado, cadenas de suministro colaborativo cuestionando la gestión de medidas de colaboración. Lo hace informando a MGD sobre la desalineación entre insumos y productos en dichos sistemas. Por otra parte, el estudio establece una base para repensar cómo el futuro de la MGD colaborativa debe ser visto especialmente para las plataformas interorganizacionales, tales como empresas conjuntas, coaliciones, consorcios de empresas ampliadas, asociaciones y alianzas. El principal resultado y conclusión es que MGD todavía un tema limitado para hablar de ello. ----------ABSTRACT---------- Performance Measurement (PM) has advanced from its use in operations as an intra Performance Management System (PMS) to more complex environments where actors often deal with a challenge of managing operations through Collaborative Measures. Managing through collaborative measures pose a double-sided oddity for system functionality and interoperability in system of systems. On one hand collaborative measures facilitate to maintain system functionality and sets out programs for continuous improvements, but on the other, collaborative measures are challenging to manage due to diverse and independent composition of actors. As a consequence of a collaborative PMS not being sufficiently dynamic and responsive, there is always a significant withdraw of feedback mechanisms for control and lack of central decision making authority both horizontally and vertically. This raises an important question. Is the current knowledge in the field of Performance Measurement & Management (PMM) of PMM suitable to address managerial challenges for inter-organizational PM? The purpose of this thesis is to explore collaborative PMM by extending it to operational contexts where collaborative measures are implemented and managed. The thesis builds upon cases to study capacity optimization for airport operations. As System of System (SoS), airport operations provide a fitting empirical setting for studying PM that transcends organizations boundaries due their operational complexity. PMM as a resultant of collaborative measures is operationalized with the following inter-organizational aspects: Organizational complexity, Continuous Improvement and PM as a social system. The challenge of feedback is associated with four cybernetic functions: sensor, commander, actuator and process to propose a tentative feedback mechanism for actors managing with collaborative measures. This study departs from previous research in PMM literature such as, Extended Enterprises, virtual enterprises, integrated PMS, collaborative supply chains by questioning the management of collaborative measures. It does so by informing PMM on the misalignment between inputs and outputs in such systems. Moreover, the study lays a foundation to rethink how the future of collaborative PMM should be viewed especially for inter-organizational platforms, such as joint ventures, coalitions, Extended Enterprises consortia, partnerships and alliances. The main result and conclusion is that PMM is still limited to address.

More information

Item ID: 49580
DC Identifier: http://oa.upm.es/49580/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:49580
DOI: 10.20868/UPM.thesis.49580
Deposited by: Archivo Digital UPM 2
Deposited on: 28 Feb 2018 07:46
Last Modified: 18 Sep 2018 22:30
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM