Airline cost methodology for analyzing biofuel usage feasibility

López Lázaro, Antonio (2018). Airline cost methodology for analyzing biofuel usage feasibility. Thesis (Doctoral), E.T.S. de Ingeniería Aeronáutica y del Espacio (UPM). https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.52070.

Description

Title: Airline cost methodology for analyzing biofuel usage feasibility
Author/s:
  • López Lázaro, Antonio
Contributor/s:
  • Benito Ruiz de Villa, Arturo
  • Alonso Rodrigo, Gustavo
Item Type: Thesis (Doctoral)
Date: 15 May 2018
Subjects:
Freetext Keywords: Carbon Neutral Growth (CNG); biofuel; tráfico; costs operativos; aerolíneas españolas; prognosis = Carbon Neutral Growth (CNG); biofuel; traffic; operating cost; Spanish carriers; forecast
Faculty: E.T.S. de Ingeniería Aeronáutica y del Espacio (UPM)
Department: Sistemas Aeroespaciales, Transporte Aéreo y Aeropuertos
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (4MB) | Preview

Abstract

Las emisiones de CO2 de la aviación están creciendo junto con el crecimiento del tráfico. Las organizaciones internacionales están preocupadas y están implementando reglas de incentivos para reducirlas. IATA ha declarado un Carbon Neutral Growth (CNG) de las emisiones a partir de 2020 dentro de su hoja de ruta. Este documento tiene como objetivo analizar las medidas adecuadas que podrían ayudar a alcanzar este objetivo y se centra en su impacto en las finanzas de 15 diversas aerolíneas españolas. Con estos objetivos, se diseña un modelo de estimación para realizar un pronóstico del mercado aéreo español 2017-2025. Está compuesto por tres submodelos: (i) el modelo de tráfico estima el rendimiento anual de los transportistas españoles en cada una de sus rutas, (ii) el modelo de biocombustible se encarga de estimar los precios, las emisiones y las regulaciones de los biocombustibles (con especial atención a porcentaje de mezcla) y (iii) el modelo de costo operativo estima la estructura de gastos del transportista. Los datos de varias fuentes (con respecto a las estadísticas de tráfico de 2016 y las previsiones de crecimiento y precios de los combustibles, por nombrar solo dos) se recopilan y fusionan para alimentar el modelo. Los resultados agregados muestran que se debe aplicar un aumento promedio de 3% / año del porcentaje obligatorio de mezcla para un GNC 2020 en el escenario base. Con respecto a las diferentes materias primas de biocombustibles investigadas, el rendimiento de camelina presenta un buen compromiso con respecto a los precios, las emisiones y los problemas de producción. Un estudio adicional sobre la estructura de costos de las aerolíneas muestra que las diferencias en el modelo operativo (tradicional, bajo precio...) pueden generar grandes diferencias en términos de impacto de la introducción de biocombustibles en los costos totales de las aerolíneas. Además, se observa una alta sensibilidad a los cambios en el precio del combustible común y el crecimiento del tráfico. ----------ABSTRACT---------- Aviation CO2 emissions are growing along with traffic growth. International organizations are concerned and are implementing incentive rules in order to reduce them. IATA has stated a Carbon Neutral Growth (CNG) of emissions from 2020 forward within its roadmap. This paper aims to analyze suitable measures that could help to reach this target and focuses on their impact on the finances of 15 varied Spanish airlines. With these goals, an estimation model is designed in order to carry out a forecast of the 2017-2025 Spanish air market. This is comprised by three submodels: (i) the traffic model estimates the annual performance for Spanish carriers in each of their routes, (ii) the biofuel model is in charge of estimating the biofuel prices, emissions and regulations (with special attention to mandatory blending percentage) and (iii) the operating cost model estimates the carrier’s expenses structure. Data from several sources (regarding 2016 traffic statistics and forecasts of growth and fuel prices to name but two) is gathered and merged in order to feed the model. Aggregated results show that an average 3%/year increase of mandatory blending percentage should be applied for a 2020 CNG in the base scenario. Regarding the different biofuel feedstocks investigated, camelina’s performance presents a good compromise in respect to price, emissions and production issues. A further study on the airline’s cost structure show that differences in the operating model (legacy, low cost…) can lead to big differences in terms of impact of biofuels introduction on the total airline costs. In addition, high sensibility to changes in common fuel price and traffic growth is observed.

More information

Item ID: 52070
DC Identifier: http://oa.upm.es/52070/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:52070
DOI: 10.20868/UPM.thesis.52070
Deposited by: Archivo Digital UPM 2
Deposited on: 18 Sep 2018 06:49
Last Modified: 18 Mar 2019 23:30
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM