Entrepreneurial ecosystems : theory revisited, research agenda and policies

Arenal Cabello, Alberto (2020). Entrepreneurial ecosystems : theory revisited, research agenda and policies. Thesis (Doctoral), E.T.S.I. Industriales (UPM). https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.63142.

Description

Title: Entrepreneurial ecosystems : theory revisited, research agenda and policies
Author/s:
  • Arenal Cabello, Alberto
Contributor/s:
  • Feijóo González, Claudio
  • Moreno Romero, Ana
Item Type: Thesis (Doctoral)
Date: 2020
Subjects:
Freetext Keywords: teoría de ecosistemas; políticas de emprendimiento; minería de textos; Unión Europea; China; ecosystem theory; entrepreneurship policy; text mining; Eur
Faculty: E.T.S.I. Industriales (UPM)
Department: Ingeniería de Organización, Administración de Empresas y Estadística
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

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Abstract

Esta tesis tiene el objetivo de ampliar el conocimiento existente en relación a la adopción de la teoría de ecosistemas para explicar la actividad emprendedora y/o innovadora en distintos contextos. La noción de ecosistema emprendedor a nivel local /regional/ nacional es un concepto que se ha estudiado de manera creciente, sobre todo durante la última década. Un gran número de investigadores procedentes de distintas disciplinas, así como organizaciones internacionales de distinta índole, han estudiado como las interacciones entre agentes que compiten y/o cooperan contribuyen a establecer las condiciones que a su vez influyen en la aparición y desarrollo de actividades emprendedoras en un determinado lugar. A pesar de las diferencias entre las distintas aproximaciones, existen algunas características comunes que de sirven para acotar el concepto ‘ecosistema emprendedor’. Entre ellas, las más destacadas son (i) la compleja interdependencia entre los distintos agentes y factores del ecosistema; (ii) sus relaciones y como éstas evolucionan de forma dinámica; (iii) la noción del emprendedor y la actividad emprendedora no sólo como un resultado sino también como un elemento central del sistema; y, como consecuencia, (iv) la necesidad de una aproximación holística para analizar su evolución y desempeño en el sistema. A pesar de que existe acuerdo sobre estas cuestiones de alto nivel, la mayor parte de la discusión sobre los ecosistemas emprendedores no ha considerado la dimensión temporal y, por tanto, los marcos actuales se han demostrado útiles para representar al conjunto de agentes y dominios, pero no como representación del impacto de/en la actividad emprendedora en un determinado lugar a lo largo del tiempo. Por otro lado, también existe un amplio consenso en la relevancia de las políticas públicas como uno de los principales contextos para la actividad emprendedora, es decir, en relación a todas las condiciones que influyen en su desarrollo. Sin embargo, a pesar de que el estudio de este dominio y su influencia en la actividad emprendedora ha atraído el interés de académicos, organizaciones internacionales y profesionales, aún se encuentra en sus etapas iniciales, lejos de alcanzar un estado de madurez. Existen dos razones fundamentales para explicar esta situación. En primer lugar, las múltiples controversias no sólo sobre la configuración de la intervención pública en este ámbito, sino también sobre su propia existencia/necesidad y justificación. Ligado a ello, no existe un análisis lo suficientemente granular sobre la evolución de las políticas públicas en este ámbito que determine cuáles han sido los principales temas y conceptos. Y tampoco existen análisis entre distintas geografías y aproximaciones. Con estas premisas, el principal objetivo de esta tesis es responder a la pregunta: ‘¿Cómo impacta el dominio de las políticas públicas en el desarrollo de ecosistemas emprendedores?’. Metodológicamente, esta tesis adopta una filosofía de investigación pragmática, partiendo de la base de que los ecosistemas emprendedores y de innovación representan múltiples realidades. Ligado a ello, la aproximación de la investigación es deductiva y exploratoria y el diseño está basado en métodos de investigación mixtos, tanto cualitativos (caso de estudio) como cuantitativo (minería de textos). La estructura de la tesis se muestra en la figura 1 (p. 13, capítulo 1). Tras el capítulo introductorio en el que se resumen los principales aspectos del documento y se detallan los objetivos de la investigación, el segundo capítulo recoge una revisión de literatura sobre los ecosistemas emprendedores e innovadores, concluyendo con los principales gaps en este ámbito, ligándolos con los objetivos de la tesis y estableciendo la base del resto de la tesis. Adicionalmente y como contribución teórica, se propone un modelo conceptual consolidado para representar los principales dominios de los ecosistemas emprendedores partiendo de los modelos desarrollados por el Babson College y la OCDE. A partir de ahí, los capítulos 3 y 4 detallan la metodología y resultados de la tesis, que se estructuran en tres fases. - La fase 1 del análisis utiliza minería de textos para explorar los principales temas, déficits, tendencias y cambios que han marcado la agenda de investigación en políticas públicas de emprendimiento. Para ello, se analiza una muestra de 1,048 artículos relacionados con la cuestión publicados durante el periodo 1990 – 2016 en diez de las revistas más relevantes del ámbito del emprendimiento. Los resultados de este análisis muestran que el dominio de investigación ha estado dominado por los artículos relacionados con la inclusión, el empleo y la regulación. El dominio ha evolucionado desde una aproximación inicial en la que ese liga el emprendimiento con el empleo hacia una perspectiva más multidisciplinar que incluye como temas relevantes la gestión empresarial, la dimensión geográfica y temas más específicos como las relacionadas con la concentración de la actividad productiva o la internacionalización, frente a aproximaciones anteriores de un corte más general. De forma general, el análisis de los artículos de la muestra permite concluir que la investigación en políticas públicas y emprendimiento se ha hecho cada vez más abierta, con una creciente cooperación entre investigadores de distintas geografías/ afiliaciones, y también más sofisticada, con conceptos y temas cada vez más cercanos a las prioridades de implementación a nivel político. - La fase 2 aplica el mismo procedimiento de minería de textos que la fase 1, en este caso con el objetivo de estudiar el dominio de las políticas públicas en emprendimiento en la Unión Europea. Es decir, el objetivo es identificar los conceptos y temas clave que han marcado la agenda política en emprendimiento en la Unión. Para ello, se analiza una muestra de 576 Comunicaciones de la Comisión Europea relacionadas con emprendimiento durante el mismo período que en la fase 1, 1990-2016. Como principal resultado del análisis, es posible afirmar que la agenda política en emprendimiento de la UE empieza a comienzos de los 2000s con el lanzamiento de la Agenda de Lisboa; y a partir de ahí ha seguido una curva de aprendizaje desde el escaso apoyo inicial hasta una serie de medidas cada vez más numerosas y concretas durante los últimos años del análisis. Por otro lado, como el análisis considera la evolución del ciclo político de la UE, es posible afirmar que las prioridades de los gobiernos de la Unión han evolucionado coincidiendo con el ciclo político. Derivado de esto, puede inferirse que cada gobierno intenta establecer sus ideas en la agenda política. Otro resultado interesante es que la evolución de la agenda política no ha sido homogénea a lo largo del periodo bajo estudio: inicialmente, los temas aparecen desconectados pero en los últimos períodos se puede apreciar cierta continuidad con respecto a las etapas anteriores más próximas. Adicionalmente, el capítulo 5 de la tesis recoge un análisis cualitativo sobre los resultados de las dos primeras fases con el objetivo de proporcionar una visión combinada de la emergencia y evolución delos dos corpus estudiados y, potencialmente, encontrar conexiones y/o diferencias entre ellos. Particularizando en el caso de las políticas públicas sobre emprendimiento, este análisis combinado tiene como objetivo contribuir a la creciente discusión existente en torno a las relaciones entre investigación académica y políticas públicas llevadas a cabo en la UE. El principal resultado de este análisis es un la división del período bajo análisis en una línea temporal de tres etapas y seis sub-etapas en los que se comparan los temas de los dos corpus. Así, es posible concluir que los intereses de ambos corpus se han ido alineando según avanzaban los años, lo que se puede interpretar como un signo de madurez. - La tercera y última fase del análisis adopta una metodología completamente distinta a las fases anteriores para estudiar el papel de las políticas públicas en el desarrollo de ecosistemas innovadores/emprendedores en China. Consecuentemente, el diseño y fuentes de datos utilizados durante la investigación también son distintas a las fases anteriores y en este caso se centran en el estudio del ecosistema de innovación alrededor del desarrollo de la inteligencia artificial. Para ello, se propone un modelo específico de Triple Hélice asimétrico como el indicado en la Figura 11, considerando las particularidades de China. Tomando como base este modelo, esta fase lleva a cabo un análisis cualitativo basado en una revisión de documentos y en entrevistas con expertos. Los resultados del análisis muestran como un contexto favorable desde el punto de vista político junto a una amplia tasa de adopción y la competencia entre regiones por las inversiones y el capital humano han convertido a China en uno de los ecosistemas líderes en el ámbito de la inteligencia artificial, sobre todo en el segmento b2c. El último capítulo recoge las conclusiones de la investigación. A modo de resumen, los resultados de esta tesis permiten concluir que los ecosistemas emprendedores son un dominio de creciente relevancia, especialmente durante la última década. Esta popularidad ha ido acompañada de un gran número de controversias sobre todo en lo relativo al papel que debe jugar el dominio de las políticas públicas. En este contexto, esta tesis proporciona una serie de contribuciones (teóricas, metodológicas y prácticas) que pretenden mejorar el conocimiento sobre esta cuestión y pueden ser utilizados por investigadores y legisladores en este ámbito. -------------------------------ABSTRACT-------------------------------- The aim of this research is to expand the knowledge on entrepreneurial and innovation ecosystem theory as explanatory frameworks of different contexts. The concept of a local, regional and national entrepreneurial ecosystem have been increasingly studied, especially during the last decade. From academic authors with rather disparate backgrounds to reports from international organizations and institutions, there is an increasing number of studies about the interactions of those agents that compete, cooperate and contribute to set the conditions that influence the emergence and development of entrepreneurial and/or innovative activities in a specific location. Despite the nuances among their approaches, it is possible to observe some key shared features delimiting the notion of the entrepreneurial ecosystem regarding: (i) the complex interdependency among actors and factors and the dynamic evolution of their relationships; (ii) the conception of entrepreneurship not only as an outcome but also considering the entrepreneur as a fundamental part of the system; and (iii) the need for a holistic approach to analyze the evolution of the system and to evaluate its performance. In addition, much of the discussion of entrepreneurial ecosystems has lacked a time dimension and, as a consequence, the existing explanatory frameworks are useful as general taxonomies of domains but not as representations of the role and impact of the entrepreneurial activity of a given place over time. Similarly, all the contributions on entrepreneurial ecosystems also agree on the critical role of the policy domain as a key context for entrepreneurship, that is, in setting the framework conditions for the development of entrepreneurial activities. The study of how public policies could enhance entrepreneurial ecosystems has attracted the attention of academia, international organizations and practitioners. However despite this interest, knowledge on the topic is still in its early stages from both the research and policy perspectives. Two main reasons explain this lack of maturity. First, there is still a range of controversies about how the policy interventions should be configured and also about what should be the policy rationales and justification. Related to this, there is not enough granular analysis on the evolution of the policy agenda able to identify main themes and foundational concepts, establishing patterns and finding temporal relations between different approaches and geographies. Therefore, in summing the previous considerations, there is still room to improve the understanding of the dynamics of the entrepreneurial ecosystem from the perspective of public policies. Within this context, this thesis contributes to answer the following question: ‘How does the policy domain impact on the development of entrepreneurial ecosystems?’. Methodologically, this thesis has adopted a pragmatic research philosophy, considering that entrepreneurial and innovation ecosystems represent not a single but multiple realities. Consequently, the research requires a deductive and exploratory approach and the research design is based on mixed methods both qualitative (case study) and quantitative (text mining techniques). The structure of the thesis is summarized in Figure 1 (p. 13, chapter 1). After the initial introductory chapter in which the main aspects and objectives of the thesis are delineated, the literature review (chapter 2) sets the context within the research on entrepreneurial and innovation ecosystems, concluding with the main research gaps in the field. Furthermore, building on previous developments by Babson College and the OECD, an advanced conceptual framework for the representation of the entrepreneurial ecosystems is proposed as a theoretical contribution. Then, the investigation is divided into three consecutive phases, described in chapter 3 (methodology) and chapter 4 (results). - Phase 1 explores the key topics, gaps, trends and shifts that have shaped the entrepreneurship policy research agenda to date by using a range of text mining and cluster analysis techniques. The sample under analysis is a corpus of 1,048 academic papers focused on entrepreneurshiprelated policies and published during the period 1990–2016 in ten relevant journals. The results of the analysis show that inclusion, employment and regulation-related papers have largely dominated the research in the field, evolving from an initial classical approach to the relationship between entrepreneurship and employment to a wider, multidisciplinary perspective, including the relevance of management, geographies and narrower topics such as agglomeration economics or internationalization instead of the previous generic sectorial approaches. Overall, the text mining analysis reveals how entrepreneurship policy research has gained increasing attention and has become both more open, with a growing cooperation among researchers from different affiliations, and more sophisticated, with concepts and themes that moved the research agenda forward, closer to the priorities of policy implementation. - Phase 2 applies the same text mining workflow as in phase 1 to study the evolution of the policy domain in the EU. Particularly, this phase aims to identify the key topics and concepts in the EU policy agenda on entrepreneurship over time. The sample under analysis is a corpus of 576 selected EC communications related to entrepreneurship during the period 1990-2016. As main finding, the EU entrepreneurship policy agenda can be considered to have started in the early 2000s, coinciding with the launch of the Lisbon Agenda and has followed a learning curve during the last two decades, moving from vague and naïve support to increasingly targeted measures, and to early maturity during the last years under analysis. Furthermore, as the analysis considers the evolution of the EU policy cycle, it could be added that the focus of policymakers’ discourse shifts every five years, coinciding precisely with the EU policy cycle. This suggests that every new College of Commissioners aims to bring their ideas to the agenda. Another relevant insight is that this evolution has not been completely homogenous: initially, themes appeared disconnected in time and scope, but later displayed potential influences and continuity from previous stages. The empirical findings of the first two phases permit to add an additional qualitative analysis to provide a retrospective view of the emergence and configuration of both EU policy and academic bodies looking for potential linkages and/or differences among them (chapter 5). This combined examination contributes to the discussion on the relationships between research and policy, specifically focusing on entrepreneurship policy in the EU. As main output, the analysis displays three main stages, each of them containing two further sub-stages for the period under study (1990 – 2016) in which main themes from the two corpora/perspectives are compared. This analysis shows that EU policy and the interests of academia are increasingly aligned over time, which could be interpreted as a symptom of early maturity as both can now rely on data to study the impact of different types of learning, increasing the speed and depth of the learning process. - Phase 3 adopts a totally different methodology to study the role of policy when developing innovation and entrepreneurial economies in China, probably the most paradigmatic alternative non-Western socioeconomic model. The approach, time frame for development and availability of data sources are completely different from the case of the European Union, so this phase is based on a case study about the AI innovation ecosystem. The analysis proposes a revisited asymmetric Triple Helix (ATH) model, as shown in Fig. 11, and the qualitative analysis of the AI innovation ecosystem is based on both an in-depth document review and also on interviews with experts. The results show how a favourable context, the broad adoption rate and the competition for talent and capital among regional-specialized clusters are boosting the advance of AI in China, mainly in the business to customer arena. All in all, the entrepreneurial ecosystem, that is, the wider area of entrepreneurial domains, agents, roles, and interactions, is a field that has been increasingly explored, especially during the last decade. Despite this popularity, a variety of controversies has emerged especially around the role of policy domain. Within this frame of reference, the last chapter in this thesis provides the conclusions of the investigation. As main output, it compiles a range of theoretical, empirical and methodological contributions for both researchers and policymakers in the field, aiming to improve the understanding of entrepreneurial (and innovation) ecosystems and the role of public policy on their formation, evolution and performance.

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Item ID: 63142
DC Identifier: http://oa.upm.es/63142/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:63142
DOI: 10.20868/UPM.thesis.63142
Deposited by: Archivo Digital UPM 2
Deposited on: 31 Aug 2020 06:02
Last Modified: 04 Sep 2020 08:53
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