La visita a campo como metodología para el proceso de enseñanza-aprendizaje

Senent Domínguez, Salvador and Jimenez Rodriguez, Rafael and Martin Rosales, Wenceslao (2012). La visita a campo como metodología para el proceso de enseñanza-aprendizaje. In: "VII Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación (CIDUI) = VII Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació", 04/07/2012 - 06/07/2012, Barcelona. ISBN 978-84-9921-300-2.

Description

Title: La visita a campo como metodología para el proceso de enseñanza-aprendizaje
Author/s:
  • Senent Domínguez, Salvador
  • Jimenez Rodriguez, Rafael
  • Martin Rosales, Wenceslao
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: VII Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación (CIDUI) = VII Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació
Event Dates: 04/07/2012 - 06/07/2012
Event Location: Barcelona
Title of Book: La universitat: una institució de la societat = La universidad: una institución de la sociedad = The university: an institution of society
Date: June 2012
ISBN: 978-84-9921-300-2
Subjects:
Faculty: E.T.S.I. Caminos, Canales y Puertos (UPM)
Department: Ingeniería y Morfología del Terreno
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB) | Preview

Abstract

Dentro de la enseñanza de la geotecnia los viajes a campo son una herramienta útil para superar las limitaciones asociadas a la enseñanza en el aula así como para promover el autoaprendizaje del alumno, el cual se enfrenta en primera persona a la información en estado bruto. Mediante esta comunicación compartimos la experiencia de la visita a las obras de construcción de los Túneles de Sorbas y El Almendral dentro del Máster de "Geología Aplicada a la Obra Civil y los Recursos Hídricos" ofertado por la Universidad de Granada, comentando, con un enfoque docente, la planificación de la actividad en función de los resultados de aprendizaje deseados. Fieldtrips are a good tool to overcome the inherent difficulties associated to teaching engineering geology at the classroom and to encourage student self-learning, when they face raw data. In this paper, we share our recent experience with the organization of a fieldtrip to two tunneling construction site (Sorbas Tunnel and El Almendral Tunnel) for the MSc program of “Applied Geology in Civil Engineering and Water Resources” offered by the University of Granada, discussing, with a educational point of view, the planning and learning outcomes.

More information

Item ID: 20445
DC Identifier: http://oa.upm.es/20445/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:20445
Official URL: http://www.cidui.org/revista-cidui12/index.php/cidui12/index
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 07 Jan 2014 13:21
Last Modified: 21 Apr 2016 23:15
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM