Architecture to Support Automatic Grading Processes in Programming Teaching

Caiza, Julio C. and Alamo Ramiro, J.M. del (2015). Architecture to Support Automatic Grading Processes in Programming Teaching. "Revista Politécnica", v. 36 (n. 1); pp. 63-71. ISSN 1390-0129.

Description

Title: Architecture to Support Automatic Grading Processes in Programming Teaching
Author/s:
  • Caiza, Julio C.
  • Alamo Ramiro, J.M. del
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: Revista Politécnica
Date: September 2015
ISSN: 1390-0129
Volume: 36
Subjects:
Freetext Keywords: evaluación de tareas de programación; proceso de calificación automática; arquitectura = programming assignments assessment; automatic grading process; architecture
Faculty: E.T.S.I. Telecomunicación (UPM)
Department: Ingeniería de Sistemas Telemáticos [hasta 2014]
UPM's Research Group: Sistemas de tiempo real y arquitectura de servicios telemáticos STRAST
Creative Commons Licenses: None

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (523kB) | Preview

Abstract

La calificación automática de tareas de programación es un tema importante dentro del campo de la innovación educativa que se enfoca en mejorar las habilidades de programación de los estudiantes y en optimizar el tiempo que el profesorado dedica a ello. Uno de los principales problemas vigentes está relacionado con la diversidad de criterios para calificar las tareas de programación. El presente trabajo propone e implementa una arquitectura, basada en el concepto de orquestación de servicios, para soportar varios procesos de calificación automática de tareas de programación. Esto es obtenido a través de las características de modularidad, extensibilidad y flexibilidad que la arquitectura provee al proceso de calificación. La arquitectura define como pieza clave un elemento llamado Grading-submodule, el mismo que provee un servicio de evaluación del código fuente considerando un criterio de calificación. La implementación se ha llevado a cabo sobre la herramienta Virtual Programming Lab; y los resultados demuestran la factibilidad de realización, y la utilidad tanto para el profesorado como para los estudiantes. ---------- ABSTRACT---------- Automatic grading of programming assignments is an important topic in academic research. It aims at improving students’ programming skills and optimizing the time of teaching staff. One important gap is related to the diversity of criteria to grade programming assignments. This work proposes and implements an architecture, based on the services orchestration concept, to support many kinds of grading process of programming assignments. It is achieved due architecture’s features including modularity, extensibility, and flexibility. The cornerstone of the architecture is a new software component named Grading-submodule, which provides of an evaluation service for the source code considering a grading criterion. The implementation has been done on Virtual Programming Lab. Results show workability, and uselfulness for teaching staff and students.

More information

Item ID: 38371
DC Identifier: http://oa.upm.es/38371/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:38371
Official URL: https://www.revistapolitecnica.epn.edu.ec/images/revista/volumen36/tomo1/ArchitecturetoSupportAutomaticGradingProcesses.pdf
Deposited by: Jose Maria Del Alamo Ramiro
Deposited on: 12 Nov 2015 10:28
Last Modified: 03 Jun 2019 15:21
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM