Recursos gráficos en el cine de Wes Anderson

Pérez Cebollero, María (2018). Recursos gráficos en el cine de Wes Anderson. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S. Arquitectura (UPM).

Description

Title: Recursos gráficos en el cine de Wes Anderson
Author/s:
  • Pérez Cebollero, María
Contributor/s:
  • Salgado de la Rosa, María Asunción
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Fundamentos de la Arquitectura
Date: January 2018
Subjects:
Freetext Keywords: Wes Anderson, collage, geometría, recursos gráficos, escenografías, cine
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Ideación Gráfica Arquitectónica
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (19MB) | Preview

Abstract

¿Cuál es el motivo por el que Wesley Mortimer Wales Anderson (1969), director de cine independiente norteamericano y más conocido como Wes Anderson nos introduce de forma tan categórica en sus películas? La gama de colores pastel que utiliza, la simetría dogmática de sus encuadres limpios, los planos sencillos que transmite serenidad, las escenografías donde hasta el menor de los detalles tiene una funcionalidad, las metáforas visuales, todo su lenguaje visual hace que el espectador se introduzca rápidamente en un mundo único e idílico a la vez. Todos los recursos gráficos que utiliza Wes Anderson le permiten crear mundos exclusivamente suyos, los diseña, los encuadra para hacerlos amables, plácidos, sublimes y los habita con personajes que hablan el mismo idioma universal de las emociones humanas y este sentimiento es comparable con la misma esencia de la creación arquitectónica, presente en la obra, de una serie importante de arquitectos que a lo largo del mundo muestran una similitud muy notable con las escenografías tan típicas de Wes Anderson. Brunelleschi, Palladio, Frank Lloyd Wright, Asplund, Robert Venturi, Le Corbusier, Mies van der Rohe, Jørn Utzon, Philip Johnson, Zaha Hadid y Patrik Schumacher, Louis Kahn y Anne Tyng, Junger Mayer, Daniel Libeskind, Herzog & De Meuron, Sou Fujimoto son algunos de los ejemplos que demuestran que Wes Anderson y todos ellos han trabajado en la búsqueda de la creación de mundos mejores. What is the reason why Wesley Mortimer Wales Anderson (1969), director of independent American film, also known as Wes Anderson, introduces us so categorically in his films? The range of pastel colors that are present throughout his work, the dogmatic symmetry of his clean frames, the shoot scenes with which they transmit serenity, the scenographies where even the smallest detail has functionality, the visual metaphors and everything its visual language makes the spectator quickly enter a unique and idyllic world at the same time. All the graphic resources that Wes Anderson uses allow him to create worlds exclusively his own, he designs them, framing them intentionally to make them kind, placid, sublime and hosting them with characters that speak the same universal language of human emotions and this feeling is comparable with the very essence of the architectural creation to an important group of architects who, throughout the world, show a very remarkable similarity to the scenes so typical of Wes Anderson. Brunelleschi, Palladio, Frank Lloyd Wright, Asplund, Robert Venturi, Le Corbusier, Mies van der Rohe, Jørn Utzon, Philip Johnson, Zaha Hadid and Patrik Schumacher, Louis Kahn and Anne Tyng, Junger Mayer, Daniel Libeskind, Herzog & De Meuron, Sou Fujimoto are some of those who share with Wes Anderson the search for the creation of better worlds, imaginary or not.

More information

Item ID: 49640
DC Identifier: http://oa.upm.es/49640/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:49640
Deposited by: Biblioteca ETS Arquitectura
Deposited on: 06 Mar 2018 16:00
Last Modified: 06 Mar 2018 16:18
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM