Making profiles in boys and girls playing basketball = Perfiles decisionales en niños y niñas de baloncesto

Jiménez Sánchez, Ana Concepción and Ortega Vila, Gema and Giménez Fuentes-Guerra, Francisco Javier and Castejón Oliva, Francisco Javier (2015). Making profiles in boys and girls playing basketball = Perfiles decisionales en niños y niñas de baloncesto. "Revista de Psicologia del Deporte", v. 24 (n. 3 Supl); pp. 51-53. ISSN 1132-239X.

Description

Title: Making profiles in boys and girls playing basketball = Perfiles decisionales en niños y niñas de baloncesto
Author/s:
  • Jiménez Sánchez, Ana Concepción
  • Ortega Vila, Gema
  • Giménez Fuentes-Guerra, Francisco Javier
  • Castejón Oliva, Francisco Javier
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: Revista de Psicologia del Deporte
Date: 2015
ISSN: 1132-239X
Volume: 24
Subjects:
Freetext Keywords: basketball; initial stages; decision-making profile = Baloncesto; Etapas de iniciación; Perfil decisional
Faculty: Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (INEF) (UPM)
Department: Deportes
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (866kB) | Preview

Abstract

Decision-making in players of sports such as basketball is essential to the sport activity itself. For this reason, decision-making is being researched in sports from a range of approaches and angles. The focus of this study is on understanding the decision-making profiles of basketball playing boys and girls (n=63), aged between 10 and 12. They belong to a basketball school with a distinct educational philosophy and an internal competition style that favour educational values required in sports at the initial stages. A descriptive study was conducted by applying a questionnaire on decision-making styles in sports (CETD). The questionnaire results according to the three analysed parameters are as follows: perceived decisional competence, M=2.26 ± 0.2. Anxiety and feeling overwhelmed when making decisions, M=2.36 ± 0.3. Tactical learning commitment, M=3.43 ± 0.3. These results have allowed the acquisition of greater knowledge about the players being analysed in terms of their perception on how they make decisions in training and competition, thus allowing the application of certain teaching strategies, enabling them to progress in basketball skills. ----------RESUMEN---------- La toma de decisiones de los jugadores en deportes como el baloncesto, es consustancial al propio deporte. Por este motivo, la decisión es objeto de investigación en el ámbito deportivo, abordándola desde diferentes enfoques y perspectivas. El objetivo de este estudio ha sido conocer el perfil decisional de un grupo de niños y niñas que practican baloncesto (n=63), con edades comprendidas entre los 10 y 12 años. Pertenecen a una escuela de baloncesto con una marcada filosofía educativa y un tipo de competición interna favorecedora de los valores educativos necesarios para la práctica deportiva en las etapas de iniciación. Se realizó un estudio descriptivo aplicando el cuestionario de estilos al decidir en el deporte (CETD). Los resultados obtenidos según las tres dimensiones analizadas del cuestionario fueron: competencia decisional percibida, M=2.26 ± 0.2. Ansiedad y agobio al decidir, M=2.36 ± 0.3. Compromiso en el aprendizaje táctico, M=3.43 ± 0.3. Estos resultados han permitido obtener mayor conocimiento de los jugadores y jugadoras analizados en cuanto a su percepción sobre cómo deciden en el entrenamiento y la competición y, de este modo, poder aplicar determinadas estrategias didácticas que les permita progresar en el aprendizaje del baloncesto.

More information

Item ID: 44980
DC Identifier: https://oa.upm.es/44980/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:44980
Official URL: http://www.rpd-online.com/article/view/v24-n3-jimenez-ortega-gimenez-etal
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 13 Jun 2017 11:51
Last Modified: 09 Dec 2020 10:04
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM