Portafolio personal de aprendizaje de las Matemáticas

González Ibarra, Víctor (2019). Portafolio personal de aprendizaje de las Matemáticas. Thesis (Master thesis), Instituto de Ciencias de la Educación.

Description

Title: Portafolio personal de aprendizaje de las Matemáticas
Author/s:
  • González Ibarra, Víctor
Contributor/s:
  • López González, M. Dolores
Item Type: Thesis (Master thesis)
Masters title: Formación del Profesorado en E.S.O. y Bachillerato (Esp. Matemáticas)
Date: 2019
Subjects:
Faculty: Instituto de Ciencias de la Educación
Department: Otro
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[thumbnail of TFM_VICTOR_GONZALEZ_IBARRA.pdf]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (4MB) | Preview

Abstract

Las diferencias en los estilos de aprendizaje y la diversidad de capacidades e intereses de los estudiantes del siglo XXI requieren la introducción de propuestas metodológicas cada vez más personalizadas que permitan a los alumnos aprender a través de recursos educativos que favorezcan su aprendizaje y promuevan su motivación por estudiar matemáticas. La propuesta que se presenta consiste en el diseño de una herramienta de personalización de la enseñanza que ayude a los alumnos a descubrir cómo aprender mejor matemáticas y los haga partícipes de su proceso formativo. Se trata de un portafolio personal que les permite recoger evidencias sobre sus experiencias de aprendizaje de las matemáticas y realizar valoraciones sobre ellas. Este autoconocimiento facilitará la elección de actividades más favorables para su aprendizaje, que les aporten un sentido personal que incremente su predisposición para aprender matemáticas. Esta herramienta ha sido probada con resultados muy satisfactorios por cinco alumnos del colegio Santa María la Blanca, que manifiestan haber identificado qué tipo de actividades contribuyen de forma más significativa a su aprendizaje de las matemáticas y los beneficios que les reporta para la metacognición, la motivación y su rendimiento académico. ----------ABSTRACT---------- The differences in learning styles and the diversity of abilities and interests of 21st century students require the introduction of personalized methodological proposals that allow students to learn through educational resources that favor their learning and promote their motivation. The proposal presented consists of the design of a teaching personalization tool that helps students discover how they learn mathematics better and makes them part of their formative process. It is a personal portfolio that allows students to collect evidence about their experiences in learning maths and make assessments about them. This self-knowledge will ease the selection of more suitable activities for their learning, which will provide them a personal sense that increases their willing to learn mathematics. This tool has been tested with very satisfactory results by five students of the Santa María la Blanca school, who state they have identified what type of activities contribute most significantly to their learning of mathematics and the benefits that it brings in terms of metacognition, motivation and academic performance.

More information

Item ID: 56993
DC Identifier: https://oa.upm.es/56993/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:56993
Deposited by: Archivo Digital UPM 2
Deposited on: 22 Oct 2019 06:46
Last Modified: 22 Oct 2019 06:46
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM